O.k. super, number one

Sedm krátkých přednášek z fyziky

ROVELLI Carlo

Detail knihy Sedm krátkých přednášek z fyziky

Krátká, ale krásná sonda do světa fyziky

25. 10. 2019 5

S rostoucí popularizací vědy jsem si zamilovala fyziku, bohužel jsem však na tomto poli úplný laik, a tak konzumuji pouze tituly, u nichž nehrozí, že mě od tohoto oboru odradí. Přesně takovou knihou je 7 přednášek - krátká, ne příliš náročná (resp. autor přiznává, dostává-li se do oblasti zcela abstraktních konceptů), názorná, zábavná. Oceňuji i to, že nabízí kritický pohled na témata, která ještě nebyla dostatečně potvrzena dalšími výzkumy, přesto však nabízí jejich zjištění, aby narýsoval cestu od starého k novému způsobu uvažování v oblasti fyziky. Neméně krásné je představení významných vědců jako pochybujících a chybujících lidí. O tom všem vlastně, podle mého názoru, celá kniha je - obsahem, řazením kapitol i krátkými sondami do života autora (kterak sám zažil onen "aha moment" v rámci snahy o vlastní pochopení některé z prezentovaných teorii) nás bere na cestu od jednotlivostí k celku, z minulosti do budoucnosti, od "chladných" konceptů k živoucím myšlenkám, od jedné teorie ke komplexnímu poznání. Z každého řádku je patrné, jak moc autor miluje fyziku, připadalo mi nádherné a odvážné začlenit do textu pár základních vzorců (bez zásadní aspirace na jejich hlubší objasnění) vedle řady zcela jednoduše pochopitelných obrázků. 7 přednášek vám dá přesně to, co může slíbit - svěží pohled na jedny z nejvýznamnějších teorií fyziky, ale zároveň i příjemnou zábavu na několik málo hodin.

Záhady kvantového světa

DAMOUR Thibault

Detail knihy Záhady kvantového světa

Recenze

Jan Trnka 27. 6. 2018

Kniha naprosto výtečná pro ty, kteří už mají nějakou základní představu o kvantové fyzice. Mně osobně není úplně cizí, ale i přesto si komiks budu muset ještě párkrát přečíst, abych si utvořil nový jasný a celistvý obraz kvantového světa.

Velké vymírání na konci křídy

SOCHA Vladimír

Detail knihy Velké vymírání na konci křídy

Zajímavá kniha

Martin Černý 28. 5. 2018

Velmi zajímavé a poutavé vyprávění o vesmíru i pravěku - nejvíce pojednává o vyhynutí dinosaurů a o tom, jak jsme na tuto záhadu konečně přišli. Kniha je doplněna i dlouhým poznámkovým aparátem a uspokojí i erudovanějšího čtenáře.

Tajný život stromů

WOHLLEBEN Peter

Detail knihy Tajný život stromů

Velmi dobrá kniha

Jiří Bláha 1. 5. 2017 5

Knihu vřele doporučuji! Je srozumitelná a svědčí o zkušenostech i hluboké znalosti autora. Téma samotné by mělo ideálně proniknout do učebnic a stát se přirozenou učební látkou možná již na základní škole. Knihu by si nicméně měli přečíst nejen zájemci o přírodu, ale třeba zastupitelé obcí nebo institucí, které spravují lesy jako majetek..

Simpsonovi a jejich matematická tajemství

SINGH Simon

Detail knihy Simpsonovi a jejich matematická tajemství

Doporučuji

Josef Svoboda 3. 1. 2016 5

Po úvodu, který se mi zdál nezáživný, přijde strhující čtení plné zajímavostí a vtípků.

Dřevní houby v přírodě a kuchyni

SOCHA Radomír, VÍT Aleš

Detail knihy Dřevní houby v přírodě a kuchyni

Fascinující dřevní houby

Martin Valent 7. 7. 2014 5

První atlas hub jsem dostal jako desetiletý, tedy před 47 roky. Od té doby knihy o houbách urazily dlouhou cestu, což je vidět i na publikaci Dřevní houby v přírodě a kuchyni. Jsou v ní krásné fotografie a popisy hub kromě klasických informací o vzhledu, růstu a využití odrážejí také poslední výzkumy o jejich léčivých vlastnostech. Autoři navrhují u řady druhů možnosti samoléčby, najdeme zde i přehlednou tabulku různých neduhů a hub na ně působících. Uchvátilo mne dělení podle poživatelnosti a chutnosti jednotlivých druhů hub, provedené formou barevných okrajů stránek; nejchutnější druhy najdeme ve tmavozelené pasáži, s klesající kvalitou hub pak zelená bledne a přechází do žluté až červené u hub jedovatých. Pěkné jsou i kuchařské recepty, které nabádají praktické houbaře, potažmo kuchaře, aby se při vaření z hub nebáli experimentovat. Autoři se navíc důsledně (až na občasné použití vývaru z kostky) vyhýbají dochucování jídel vegetou, podravkou či podobnými obludnostmi, které se jinak zejména v internetových receptech různých „houbařů“ často vyskytují. Kniha je zajímavá jak pro praktické houbaře, tak pro širokou veřejnost, když může přispět k rozšíření všeobecného povědomí o tom, že ke konzumaci mohou být výtečné nejen „praváky“ nebo lišky. Její koupi mohu každému, kdo se jen trochu o houby zajímá, doporučit „všemi deseti“.