Kniha je mistrovským varování před zlem, které přináší ideologie založená na rasové nenávisti a varováním před ideologií založené na třídní nenávisti.

Nabarvené ptáče

KOSINSKI Jerzy

Detail knihy Nabarvené ptáče

Silný příběh

Nikola Kobrlová 13. 9. 2019 5

Vzhledem k premiéře Marhoulova filmového zpracování Nabarveného ptáčete Kosinského 50 let starý román znovu ožívá. Už první kapitola psaná z pohledu šestiletého chlapce vás vtáhne do děje a hlavní postava si zcela nepochybně vyslouží váš soucit. Příběh malého dítěte, které prakticky celou válku putuje od vesnici k vesnici a snaží se najít kousek prostoru, kde by mohl přežít, je plný bestiálního násilí. To je velmi často pácháno na samotném chlapci, jelikož pověrčiví vesničané ve snědém dítěti vidí symbol zla a hrozícího neštěstí. Neméně často jsou popisovány scény plné obscéností, krutostí, mučení a znásilňování ostatních vesničanů. Je až k nevíře, že tak mladý tvor mohl všechny tyto útrapy přežít. Jako silný kontrast však působí chlapcův lyrický pohled na svět a jeho úvahy, kterými je celá dějová linie protkaná. Velmi silně na mě zapůsobil i samotný závěr knihy, kdy se již 12leté dítě dostává zpět k rodičům, ale nemůže se včlenit zpět do své rodiny. Upoutalo mě i autorovo vysvětlení, proč román napsal v angličtině - bylo pro něj mnohem snazší použít cizí jazyk, než jazyk mateřský, jelikož ten cizí je pro něj oproštěn od všech emocionálních prvků. Jedná se zkrátka o velmi naturalistickou, ale přesto poetickou výpověď.