Encyklopedie šlechtických rodů

JUŘÍK Pavel

Detail knihy Encyklopedie šlechtických rodů

Šlechtické rody a jejich přehled

Jan Bartoš 7. 3. 2023 4

Plodný autor. který již představil samostatnými knihami nejznámější šlechtické rody u nás, vytvořil encyklopedii asi 150 šlechtických rodů. Ta tvoří určitý přehled a základní pojednání o významných šlechtických rodech, jejich rodokmenech a vazbách, seznamuje čtenáře s významnými rodovými sídly. Druhé aktualizované vydání sice přináší jen minimum změn proti prvnímu, ale nejspíš doplňuje knižní trh v době vysílání oblíbeného seriálu Modrá krev v České televizi (pohříchu ne všechny rody z televizní obrazovky najdeme v encyklopedii). Mnohdy měla šlechta velmi pohnuté osudy, dost si vážím těch, kteří pokračují v prospěšné práci a zvelebování nezřídka poničených sídel. Je také skvělé, pokud umí dobře česky, což často bohužel neplatí. A vždycky dost prožívám jejich kompletní jména, která si snad ani nelze pamatovat. Knihu doporučuji všem, kteří se o šlechtické rody zajímají, je to také pěkný dárek.

Být kvakerem - průvodce pro začátečníky

DURHAM Geoffrey

Detail knihy Být kvakerem - průvodce pro začátečníky

Být kvakerem je kniha dobrá.

Jiří 9. 12. 2021 5

Kniha být kvakerem zevrubně představuje Náboženskou společnost Přátel - kvakery. Zvolená forma je velmi autentická, autor Geoffrey Durham vlastně vypráví svůj
vlastní příběh setkání s tímto nadmíru zajímavým společenstvím. I když kvakerství je víra, oslovuje a zároveň nikterak nevylučuje věřící s kořeny křesťanskými,
budhistickými, židovskými i jinými, čímž je jistě velmi pozoruhodná, ale zdaleka ne jen tím. Kniha může zaujmout všechny hledače "vnitřního světla" formou sdíleného ticha i hlubokým prožitkem v duchovní komunitě, což jak jsem přesvědčen hledá dnes mnoho věřících napříč církvemi. V knize se také dočtete, že kvakeři věří v "to od Boha v každém člověku", a spoustu dalších, pro nás většinou neznámých a pozoruhodných věcí...A po dočtení knihy si možná s údivem řeknete - jak je možné, že je u nás povědomí o těchto lidech tak nízké a funguje jen jedno jediné kvakerské shromáždění...

Osvětim

REES Laurence

Detail knihy Osvětim

Osvětim - recenze

Martin Kutálek 26. 3. 2021 5

Moc zajímavá kniha o Osvětimi, velmi poučná, měla by být povinnou četbou. Autor navíc provádí exkurzi po jiných koncentračních táborech, a knihu prokládá prokládá svědectvím. Zasazuje Osvětim do kontextu. Popisuje její vývoj až po zánik. Je to nejkomplexnější kniha, jakou jsem zatím o Osvětimi četl. Co mě však chybí, podle mě to asi nebylo v silách autora, přesný mechanismus tábora, přesný mechanismus vyhlazování, počet transportů do Osvětimi (pokud je to vůbec zjistitelné), popis Sonderkomanda. Tyto "nedostatky" se však dají dohledat v jiných knihách např. paměti Filipa Müllera, nebo knize Svědkové továrny na smrt. Proto až po přečtení všech těchto knih lze pochopit vražednou mašinerii jménem Osvětim. Jak jsem již uvedl, na druhé straně asi není v silách jedné knihy tento kompletní popis. Např. chybí mě tam likvidace tzv. "Rodinného tábora", osud nacistů po roce 1945, na druhé straně se věnuje popisu samotného tábora po roce 1945. Knihu doporučuji, zapadne do kontextu doby v letech 1933 - 1945 a čtenář si udělá ucelený obraz o největší genocidě všech dob. Mě jako učiteli dějepisu tato kniha velmi pomohla.

Pohledy soběslavské - díl třetí

LINTNER Petr

Detail knihy Pohledy soběslavské - díl třetí

Recenze

Pavel Fanta 15. 3. 2021 5

Perfektně zpracované dílo, děkuji autorovi za všechny 3 díly. Pevně věřím, že jeho úsilí při zpracování ocení i další generace...

750 let města Jeseník (1267-2017)

PROCHÁZKA Petr

Detail knihy 750 let města Jeseník (1267-2017)

Vzpomínková kniha

Miroslava Sedlářová 16. 2. 2021 5

Při čtení a prohlížení fotografií v této knize jsem si krásně zavzpomínala na dětství a mládí prožité v Jeseníku. Kladně hodnotím velké fotografie. Trochu mi připadá nedotažená kapitola o významných osobnostech - určitě jich bylo víc a určitě by se hodila u každého fotografie. Ale jinak opravdu krásná knížka :-)))

Atlas klasického Řecka

RICHER Nicolas

Detail knihy Atlas klasického Řecka

Můj dojem

Antonín Zelinka 1. 1. 2021 5

Kniha splnila mé očekávání. Není to beletrie ani populární formou popsaná část historie. kniha je plná faktů, přehledů, mapek apod. Doporučuji zájemcům o hlubší poznání nejzajímavějšího období řeckých dějin.

Viděl jsem ukřižování

MORRELL Sydney

Detail knihy Viděl jsem ukřižování

povinná četba

Lubomír 11. 11. 2020 5

Tato kniha by měla být povinnou četbou na základních a středních školách a přečíst by ji měl každý, kdo se alespoň trochu zajímá o naší historii. Je to smurné čtení o zradě "spojenců" (to, co viděl a věděl S.Morell bez pohcyby věděli i oni) a činnosti sudetohenleinovských teroristů na území ČSR. Objektivní popis událostí od nezaujatého novináře. Vyvrací lži sudedohenleinovských pohrobků o událostech v r. 1938 na našem území.

Střední Evropa je jako pták s očima vzadu

RUPNIK Jacques

Detail knihy Střední Evropa je jako pták s očima vzadu

pro vzdělance-malina

jirina 30. 7. 2020 5

Dala jsem par stranek zatím, pak jsem to vzdala. Myslím si, kniha je pro opravdu velmi vzdělané lidi, nejen vzhledem k tomu, jak je psaná.
je potřeba znát dobře všechny souvislosti, velmi dobře znát historii, jak čr tak evropskou, vlastne celosvetovou...
zkrátka kniha není jen tak pro nekoho.
zajimá me velmi pohled cloveka, ktery ma diky puvodu a prostredi, ve kterem mel moznost zit, moznost porovnani a odstup.
já bych pro sebe potrebovala trochu jednodussi jazyk. zkrátka, aby to pochopil i “trochunevzdělanec”...toto je na mě tvrdý oříšek.
treba se k precteni cele knihy nekdy dopracuju.

Tajemné stezky - Toulky krajem dolní Cidliny

ŘEHOUNEK Jan

Detail knihy Tajemné stezky - Toulky krajem dolní Cidliny

Kraj dolní Cidliny nabízí zajímavá místa a příběhy

Jan Bartoš 21. 5. 2020 4

Osvědčený středočeský autor přinásí v dalším svazku svůj pohled na poměrně nevelké území při toku dolní Cidliny. Snad každý zná sedláky od Chlumce či Libici nad Cidlinou, málokdo už ví něco o Oškobrhu a dalších zajímavých místech tohoto rovinatého kraje. Pěkné zlidovělé příběhy doplňují doložené historické události, dozvíme se o rodácích, kdy třeba Václav Kliment Klicpera je dostatečně známý. Podobně i události - vyvraždění Slavníkovců na Libici se učí v dějepise, ale třeba bitva u Lučice už tak známá není. Kniha pokračuje v úspěšné edici Tajemné stezky, mnoho černobílých fotografií doplňuje text. Jediné, co bych vytkl je poměrně malá oblast a tudíž i trochu nižší počet stran - přece jen se nechalo ještě kousek přidat, třeba se na další lokality dostane příště. A pokud jsem dobře počítal, tato edice má už více než 40 titulů, dost slušně pokrývají naši krásnou vlast. a nejspíš se do dalších lokalit ještě vydáme příště.

Život s korunou

RODAN Kamil

Detail knihy Život s korunou

špatně zvolený vydavatel

Alena Reinbergová 15. 5. 2020 5

Knihu vydalo nakladatelství Naše vojsko, s výtiskem jsem byla velmi zklamaná, spoustu překlepů a pravopisných chyb, zřejmě již nikdo nedělá korekturu. Koupila jsem si od stejného historika V lesku koruny, čekala jsem, že to s chybovostí bude lepší, ale opak byl pravdou. Je to na škodu této publikace. Jinak s obsahem knihy jsem byla spokojená.

V lesku koruny

RODAN Kamil

Detail knihy V lesku koruny

špatně zvolený vydavatel

Alena Reinbergová 15. 5. 2020 5

Knihu vydalo nakladatelství Naše vojsko, s výtiskem jsem byla velmi zklamaná, spoustu překlepů a pravopisných chyb, zřejmě již nikdo nedělá korekturu. Je to na škodu této publikace. Jinak s obsahem knihy jsem byla spokojená.

Dějiny v datech I

ČAPKA František

Detail knihy Dějiny v datech I

Výborný dějepis v jiných souvislostech

Jan Bartoš 3. 4. 2020 5

Kniha je nejspíš určena žákům středních škol, kteří by si v ní mohli doplnit potřebnou látku, ale potěší i další. Velmi vítám formu srovnání událostí v Čechách a ve světě a doufám, že jejím občasným listováním udržím některé znalosti stále v čím dál víc děravější paměti. Lze se těšit na druhý díl. A obzvlášť je dobré se nad historií zamyslet a říci si - co se asi bude psát o naší době a jak historici vyhodnotí pandemii koronaviru?

Tajemné stezky - Za skrytou krásou Chebska

ČESAL Aleš

Detail knihy Tajemné stezky - Za skrytou krásou Chebska

Chebsko je krásné

Jan Bartoš 3. 4. 2020 5

Nejnovější kniha opravdu vydařené edice Tajemné stezky nakladatelství Regia nás zavádí na Chebsko, prakticky nejzápadnější cíp naší republiky - ostatně jedna kapitolka nás po zelené pěší turistické trase na Nejzápadnější bod ČR přivádí. Oblast je to krásná, samotné město Cheb oplývá památkami, ale třeba i kašnami, zajímavým pásem v chodníku s historickými daty. Není proto divu, že osvědčený autor Aleš Česal se věnuje hlavně Chebu a jeho blízkému okolí. Tam patří i Františkovy Lázně, Skalná, rezervace SOOS a ledacos dalšího. I město Aš je obsaženo. Kniha přináší i popisy mnoha míst a mohu jen litovat, že jsem ji neměl s sebou při své dovolené před dvěma lety, neboť bych určitě některá místa nevynechal. Na druhou stranu všechno asi autor ani stihnout popsat nemohl - třeba zajímavou obec Nový Drahov.
V každém případě další svazek této edice opět potěšil a doufám, že se podaří polračovat ve vydávání těchto knih, kde jsou samozřejmostí černobílé fotografie, určité osobní zážitky autorů a hlavně velký "genius loci" mnohých míst naší pěkné země.

Brněnské ulice vyprávějí své dějiny, 1. díl

KÜNZEL Leopold

Detail knihy Brněnské ulice vyprávějí své dějiny, 1. díl

Přínos nejen pro amatérské brnoznalce

Jan Nohel 7. 2. 2020 4

Skvělá kniha, řekl bych že z této edice snad nejlepší i přes pár drobných chybiček v datech. Těším se na další díly. Bezva podnět pro bádání amatérů.

Bestie

KYNCL Vojtěch

Detail knihy Bestie

Neodborné zpracování

Jitka Kotková 21. 11. 2019

Kniha působí na první pohled monumentálně, ale opět zde najdeme známé autorovy slabiny. Nesprávně psané příjmení kriminálního rady gestapa W. Schultze, uvádí ho jako Schulze, což byl pardubický gestapák. Vrcholem ignorantství je napsat chybně křestní jméno 1. českého nositele Nobelovy ceny Jaroslava Hejrovského ( psát o něm jako o Josefu Hejrovském, to by neudělal ani absolvent zvláštní školy). Emila Háchu uvádí jako předsedu Ústavního soudu, ale ten stál v čele Nejvyššího správního soudu. Na straně 163 Kyncl o Němci Dönitzovi a Američanu Nimitzovi píše jako o generálech, ačkoli je notoricky známo, že Karl Dönitz měl hodnost velkoadmirála a Chester William Nimitz admirála loďstva! Takové chyby by se v odborné knize vyskytovat neměly!!! Velkým nedostatkem knihy je také nefunkčnost rejstříku.

Totální rauš - Drogy ve třetí říši

OHLER Norman

Detail knihy Totální rauš - Drogy ve třetí říši

velké překvapení

Lenka Applová 3. 9. 2019 5

Tato kniha pro mne byla velkým překvapením z několika důvodů. Prvním bylo, jakým úžasným způsobem dokázal autor z literatury faktu udělat poutavý příběh, kdy opravdu nemáte pocit, že by se jednalo jen o surová data. Dále pro mne byl překvapením i obsah. Věděla jsem, že se drogy užívaly, ale rozhodně ne, že v takovém množství a dokonce že i Hitler a navíc, že se nestaral o to, jaké "léky" dostává. Je to úžasný a jiný pohled na propojení války x dějin x a vývoje farmaceutického průmyslu.
Tuto knihu velice doporučuji, četla jsem ji jedním dechem a již se těším na další knihu pana Ohlera.

Hrady, zámky a tvrze na starých pohlednicích II. - Jižní Čechy

KURKA Ladislav

Detail knihy Hrady, zámky a tvrze na starých pohlednicích II. - Jižní Čechy

Činčala Robert 30. 8. 2019 4

Kniha je vhodným doplňkem k publikacím, jako jsou například Zříceniny hradů, zámků a tvrzí - Jižní Čechy (Durdík Tomáš), Lexikon českých tvrzí I. – III. (Úlovec Jiří a kolektiv), Hrady, zámky a tvrze na Strakonicku, Písecku, Prachaticku a Protivínsku (Kašička František a Nechvátal Bořivoj), nebo Tvrze, hrady a zámky Českobudějovicka (Kovář Daniel). Svým obsahem 550 pohlednic seznamuje zájemce o historické památky v okresech České Budějovice, Český Krumlov, Pelhřimov, Písek, Prachatice, Strakonice, Tábor a částečně i Jindřichův Hradec se stavem památek v minulých dvou stoletích, nebo s památkami dnes již neexistujícími. Kniha určena pro čtenáře, kteří se zajímají o historii panských sídel v Jihočeském kraji, vhodná jako inspirace k návštěvě těchto sídel, případně k jejich fotografování.

Český tramping v časech formování a rozmachu

KRŠKO Jan

Detail knihy Český tramping v časech formování a rozmachu

Dárek

Martina Volešáková 24. 6. 2019 5

Dala jsem jako dárek a myslím, že jsem uspěla.

Lexikon tajemných míst

BÍLEK Jiří

Detail knihy Lexikon tajemných míst

Tajemná místa v Česku

Jan Bartoš 19. 6. 2019 4

Jiří Bílek, kterého známe z několika knih o historii, se zde pustil do encyklopedického seznamu tajemných a záhadami opředených míst. Nechybí zde notoricky známé lokality jako hrad Houska, kostel ve Velharticích, les Bor u Českých Budějovic, Blaník, ale i místa, která bych ani náhodou nečekal. Kniha poskytne náměty na spoustu výletů a určitě si čtenáře najde, Nejsem psychotronik a záhadolog, to bych asi na knihu koukal mnohem kritičtěji, ale jako turista vítám netradiční pohledy na zajímavá místa naší vlasti. Tak jen vyrazit a třeba se i trochu bát.

Hledáme své předky

MAKOVSKÝ Vladimír

Detail knihy Hledáme své předky

RODOKMEN

Vladimír JUNEK 4. 6. 2019 5

Velmi dobrá kniha pro všechny zabývající se rodovou historií.

Tajemné stezky - Starobylým Českobrodskem: Mezi Výrovkou a Šemberou

ŘEHOUNEK Jan

Detail knihy Tajemné stezky - Starobylým Českobrodskem: Mezi Výrovkou a Šemberou

Představení další zajímavé lokality

Jan Bartoš 24. 4. 2019 5

Další svazek skvělé edice Tajemné stezky nás zavádí nedaleko od Prahy - na Českobrodsko. Osvědčený autor - znalec regionu - zde popisuje mnohá známá místa, ale i lokality, o kterých jsem neslyšel. Jako vždy se dozvíme mnohé z historie, seznámíme se s památkami, ale také pověstmi a historkami, objasníme mnoho názvů, poznáme méně známé rodáky a další osobnosti, které tento region proslavily. A potěšíme se černobílými fotografiemi - z historie i současnosti. A že tu té historie nebylo málo - Kouřim, Lipany, Tismice a další. Při cestě do Východních Čech po dálnici D11 jsem se snažil poznat, kdy se přejíždí poměrně málo vodnaté říčky Výrovku a Šemberu, dalo mi to dost práce, ale u Sadské opravdu jsou a po pár kilometrech od jejich soutoku končí v Labi. Knihu lze doporučit všem zájemcům o tyto knihy, inspirace k návštěvě je nesporná. A lze se těšit na další svazek - odkud asi?

1 2 3 >