Tajemné stezky - Toulky krajem dolní Cidliny

ŘEHOUNEK Jan

Detail knihy Tajemné stezky - Toulky krajem dolní Cidliny

Kraj dolní Cidliny nabízí zajímavá místa a příběhy

Jan Bartoš 21. 5. 2020 4

Osvědčený středočeský autor přinásí v dalším svazku svůj pohled na poměrně nevelké území při toku dolní Cidliny. Snad každý zná sedláky od Chlumce či Libici nad Cidlinou, málokdo už ví něco o Oškobrhu a dalších zajímavých místech tohoto rovinatého kraje. Pěkné zlidovělé příběhy doplňují doložené historické události, dozvíme se o rodácích, kdy třeba Václav Kliment Klicpera je dostatečně známý. Podobně i události - vyvraždění Slavníkovců na Libici se učí v dějepise, ale třeba bitva u Lučice už tak známá není. Kniha pokračuje v úspěšné edici Tajemné stezky, mnoho černobílých fotografií doplňuje text. Jediné, co bych vytkl je poměrně malá oblast a tudíž i trochu nižší počet stran - přece jen se nechalo ještě kousek přidat, třeba se na další lokality dostane příště. A pokud jsem dobře počítal, tato edice má už více než 40 titulů, dost slušně pokrývají naši krásnou vlast. a nejspíš se do dalších lokalit ještě vydáme příště.

Tajemné stezky - Starobylým Českobrodskem: Mezi Výrovkou a Šemberou

ŘEHOUNEK Jan

Detail knihy Tajemné stezky - Starobylým Českobrodskem: Mezi Výrovkou a Šemberou

Představení další zajímavé lokality

Jan Bartoš 24. 4. 2019 5

Další svazek skvělé edice Tajemné stezky nás zavádí nedaleko od Prahy - na Českobrodsko. Osvědčený autor - znalec regionu - zde popisuje mnohá známá místa, ale i lokality, o kterých jsem neslyšel. Jako vždy se dozvíme mnohé z historie, seznámíme se s památkami, ale také pověstmi a historkami, objasníme mnoho názvů, poznáme méně známé rodáky a další osobnosti, které tento region proslavily. A potěšíme se černobílými fotografiemi - z historie i současnosti. A že tu té historie nebylo málo - Kouřim, Lipany, Tismice a další. Při cestě do Východních Čech po dálnici D11 jsem se snažil poznat, kdy se přejíždí poměrně málo vodnaté říčky Výrovku a Šemberu, dalo mi to dost práce, ale u Sadské opravdu jsou a po pár kilometrech od jejich soutoku končí v Labi. Knihu lze doporučit všem zájemcům o tyto knihy, inspirace k návštěvě je nesporná. A lze se těšit na další svazek - odkud asi?

Tajemné stezky - Zlatým pruhem Polabí

ŘEHOUNEK Jan

Detail knihy Tajemné stezky - Zlatým pruhem Polabí

I střední Polabí má své krásy

Jan Bartoš 13. 1. 2017 4

Města Kolín, Poděbrady, Nymburk, Brandýs nad Labem a Mělník leží pěkně po sobě na Labi a aniž by si člověk hned uvědomil, je s nimi spojen pořádný kus historie české země. Kniha se samozřejmě věnuje i dalším lokalitám ležícím při středním toku Labe a jak si čtenář této edice celkem lehce zvykne, přináší poměrně zajímavý a čtivý místopis z pera většinou znalce oblasti. Množství černobílých fotografií, zajímavé historky, nezpochybnitelná fakta se tu snoubí ve vypovídající celek. Polabí sice nepatří svou rovinou ke krajině mého ideálu, ale jedná se o kraj úrodný, přesto průmyslový, protínají jej dálnice i hlavní železniční tratě, ale tak nějak zde najdeme mnoho stavebních památek a třeba i skanzen lidových staveb, nenápadnou ZOO a další. A protože je oblast skoro ve středu Čech, je snadno dostupná. Další pěkná inspirace na poznání naší vlasti.