Přemyslovské střední Čechy

HEJNA Tomáš

Detail knihy Přemyslovské střední Čechy

Průvodce zajímavými místy blízko Prahy

Jan Bartoš 30. 4. 2019 5

Kniha mladého autora představuje deset tras na levé straně Vltavy a jejím výrazným motivem jsou místa spojená s Přemyslovci. Kniha nás upoutá už v předmluvě, kde autor komentuje různé průvodce a uvádí, že on má své popisy tras důkladné a podrobné. To asi nejlépe posoudí ti, kteří podle jeho popisu půjdou, já osobně bych stejně radši připojil solidní aktuální mapu. Dále nás možná překvapí dobré rady na cesty a návod k první pomoci, to opravdu v průvodcích nebývá. Dalším překvapením pro čtenáře může být genealogie Přemyslovců. A nechybí odkazy na významné stránky na internetu, kdy lze využít chytrý telefon.
Ale jádrem knihy je deset výletů s různými odbočkami a doplňky, které lze absolvovat pěšky či na kole. Po tučně vytištěném podrobném popisu trasy následuje poměrně dobrý popis navštívené lokality doplněný černobílými fotografiemi (s tím, že další fotky jsou na webu a v knize je několikastránková barevná příloha), ale také medailónky osobností. Jednotlivé trasy jsou přijatelné délkou, ale závislé na veřejné dopravě, což může o víkendech být problémové. Již první toulka mi přijde poměrně klikatá, ale start v místě Černý Vůl je milý. Z uvedených lokalit, které se nacházejí v první části knihy severozápadně od Prahy, dále se přechází na Slánsko a Kladensko, aby potom kniha končila dále od Prahy na samém nejzazším cípu Středočeského kraje u hradů Točník a Žebrák. Přiznám se, že mne kniha svým provedením zaujala, zdá se, že dobře provede návštěvníky atraktivními místy a že jim představí i různé dějinné události a osobnosti, které třeba tak dobře neznají. A doufám, že autor napíše i nějaké její pokračování.