To nejlepší z Blanského lesa

CUKR Jiří

Detail knihy To nejlepší z Blanského lesa

Zajímavá kniha o turisticky atraktivní oblasti

Jan Bartoš 3. 2. 2021 4

Nakladatelství Veduta vydalo další útlý svazek nějaké řady "To nejlepší z", tentokrát o Blanském lese. Když se řekne Blanský les, měly by naskočit lokality Kleť, Český Krumlov, Zlatá Koruna, Holašovice - tedy samá nádherná a turisty vyhledávaná místa, která také v knížečce najdeme. Trochu encyklopedicky psaná publikace doplněná pěknými fotografiemi popisuje oblast Blanského lesa a blízkého okolí, určitě je v rámci rozsahu i obsažná, ale jen o Českém Krumlovu by se dalo napsat násobně víc. Pan Cukr má nejen tuto oblast dokonale zmapovanou, ale zde byl omezen malým rozsahem knihy. Podobně jako o jeho posledních dílech vydaných tímto nakladatelstvím musím konstatovat, že by knize slušel mnohem větší prostor, který by autor dokázal naplnit. Jinak knížku chválím, o některých místech se často nepíše. Pro milovníky výletů je to dobrá inspirace, pro ty, kteří se chtějí dozvědět více je to jen úvod.

KČT 402 Brdy 1:40 000

autor neuveden

Detail knihy KČT 402 Brdy 1:40 000

Podrobná mapa významné turistické lokality

Jan Bartoš 14. 8. 2020

Klub českých turistů a jeho vydavatelství Trasa nově zkouší oboustranné mapy měřítka 1:40 000 zajímavých oblastí. Jako další vydávají oblast pohoří Brdy, zejména té západní části. Mapa má poměrně aktualizovaný stav turistických tras a cyklotras a je určitě vítaná pro návštěvu tohoto dosud turisty "nepřetížené" oblasti. Mapu vydali v nákladu 3000 kusů, nedávno jsem prohlížel nějakou starší mapu Šumavy, kde byl náklad 20000 kusů. Je možné, že papírové mapy budou za pár let jen vítaný sběratelský artikl, ale zatím své uplatnění najdou. Brdy stojí za návštěvu a tato mapa se v batůžku neztratí.
Je zajímavé, že oboustranné mapy zkouší i Kartografie, tato mapa Brd je skutečně v igelitovém obalu, mapy Kartografie ne, čímž se omlouvám.
Tak dobré boty, nějaké jídlo a pití a vzhůru do brdských lesů.

Šumava - Povydří, Trojmezí 1:50 000

autor neuveden

Detail knihy Šumava - Povydří, Trojmezí 1:50 000

Pěkná oboustranná mapa srdce Šumavy

Jan Bartoš 30. 7. 2020 5

Tato oboustranná a podle všeho obsahově aktualizovaná mapa přináší na jedné straně mapu části Šumavy Povydří a na druhé Trojmezí. Navazuje na před lety vydané mapy těchto lokalit (čísla 38/49). I když papírové mapy stále rychleji míří ke svým koncům, ještě nějakou dobu budou lidé podobné mapy kupovat, časem budou i sběratelské.
Mapa má pro turisty vhodné měřítko 1:50 000, je graficky poměrně zdařilá a čtenář se v ní orientuje dobře. Igelitový obal také poskytuje určitou ochranu a mapa se snadno vejde do batohu. Osobně dávám přednost tradičním mapám KČT, tato ale je přehlednější a svou oboustranností nahrazuje dvě mapy. Celou oblast Šumavy sice nepokrývá, ale její nejatraktivnjěší část ano.
Doufejme, že se mapa bude dobře prodávat a že Kartografie přinese i další tituly, některé (Krkonoše, Beskydy) už jsou na trhu.

Brdy

MAKAJ Tomáš

Detail knihy Brdy

Brdy jsou krásné

Jan Bartoš 22. 6. 2020 5

O Brdech bylo v poslední době vydáno několik knih, tato je od místního znalce Tomáše Makaje a přináší 77 lokalit, které stojí za návštěvu - jsou tam rozhledny a vyhlídková místa, technické pamětihodnosti, zajímavé přírodní kouty, vodní nádrže, zbytky vojenských staveb, zámečky, zbytky hradů a mnoho dalšího. Každý si určitě vybere svou trasu, kdy skloubí i návštěvu několika míst.
Kniha je na krásném papíře plná skvělých fotografií zejména Jaroslava Vogeltanze, každé lokalitě jsou obvykle věnovány dvě strany, jsou uvedeny vzdálenosti od Prahy, Plzně a Příbrami, nechybí GPS souřadnice, výchozí místo a co je okolí. Na začátku je přehledná mapa všech 77 míst, která jsou řazena do okresů Rokycany, Plzeň-jih, Příbram a Beroun.
Pohříchu je to mapa jediná, asi by si čtenář měl obstarat kvalitní turistickou mapu.
A jako malý problém je u některých kapitol tisk textu na barevném pozadí fotografií, to trochu vadí u tmavší modré či šedivé, ale samozřejmě to přečíst lze.
Kniha také navazuje na podobné publikace o Šumavě a určitě se v žádné knihovně fandů tohoto krásného a zatím neobjeveného pohoří, kterým Brdy jsou, neztratí.
Tak teď jen vzhůru na cesty - přece jen mám v Brdech velké mezery, které je záhodno zaplnit.

Kolem Česka za 66 dní

LACHMAN Tomáš

Detail knihy Kolem Česka za 66 dní

Pěkné splnění přání

Jan Bartoš 15. 1. 2020 4

V poměrně útlé knížečce se můžeme zahloubat do trochu cestovního deníku plzeňského turisty Tomáše Lachmana, který si dal k šedesátinám pěkný dárek v podobě pěšího obejití Česka. Díky poměrně dobré nejen logistické podpoře a vynaloženému úsilí to zvládl za 66 dní, když ušel přes 2000 kilometrů. Kniha přináší kromě zajímavých zážitků i několik barevných fotografií a může být inspirací pro následování.
Osobně bych pochválil odvahu autora, i když si na podobný "výlet" netroufnu. Cestovatel hezky pojal i stav české krajiny, poměrně depresívní pohraničí v Českém Lese, naproti tomu pohostinná Morava, hodně se dočteme i o lidech, kteří cestovateli pomáhali. Určitě měk velkou oporu v rodině, zejména v manželce, která za ním po dvou týdnech jezdila nejen s řízečky, ale hlavně s ním kus cesty prošla. Několik málo chybiček typu, že Kralický Sněžník je nejvyšší horou jeseníků nebo, že Třístoličník sahá do Rakouska autorovi odpustím, i to, že neměl nejnovější mapy a občas bloudil.
Opravdu pěkné zážitky!

Toulání za šumavskými sklárnami

PECKA Josef

Detail knihy Toulání za šumavskými sklárnami

Další fenomén Šumavy - sklárny

Jan Bartoš 13. 11. 2019 5

Profesionální průvodce Josef Pecka se po svém úspěšném průvodci v trochu podobném duchu pustil do průvodce po Šumavských sklárnách, mnohdy již jen zbytcích. Kniha představuje nejprve sklářství jako řemeslo a dva nejvýznamnější sklářské rody - rod Abelů a Hafenbrädlů. Pak se věnuje devíti regionům, v každém encyklopedicky popisuje jednotlivé sklárny a hutě. Nechybí GPS souřadnice, německý název místa, popis historie lokality a hlavně odstavec Co nám zůstalo po sklárnách dodnes. Samozřejmostí jsou vydařené fotografie, i černobílé historické - na předělech kapitol i dvoustranné, závěrečný rejstřík a seznam literatury. Snad je zákresy lokalit v ručně malovaných mapách nejsou výrazné.
Kniha přímo inspiruje k návštěvám lokalit s důrazným varováním - nekopat na zbytcích, ale jen nasávat atmosféru místa! Osobně jsem mnoho lokalit navštívil, asi stejný počet mi zbývá. Jsem rád, že se pan Pecka tématu uchopil a obohatil šumavskou literaturu o vydařený titul. A kam se asi vydá příště?

Procházka po jihočeských hradech a jejich zříceninách

CUKR Jiří

Detail knihy Procházka po jihočeských hradech a jejich zříceninách

Jihočeské hrady stojí za návštěvu

Jan Bartoš 11. 7. 2019 5

Osvědčený jihočeský autor popsal ve své poslední knize na 40 jihočeských hradů a zřícenin. U každého objektu je jeho umístění a přístup k němu, historie, co je tam k vidění a množství zajímavých informací. Samozřejmostí jsou i pěkné fotografie a přehledná mapa v úvodu.
Na konci knihy nás potěší seznam hradů, které byly přestavěny na zámky (jako Blatná, Orlík a další), seznam hradů, které se nedochovaly, seznam hradů domnělých a tvrzí. Přiloženy jsou i nadmořské výšky hradů a velmi bohatý seznam literatury. I tak knížka dosáhla jen něco málo přes 120 stran, což mi přijde jako málo. Knihu chválím, drtivou většinu objektů jsem už navštívil, ale plno informací pro mne bylo nových - třeba to, že Helfenburk se mohl počeštěně jmenovat Pomocník.
Kniha, jak autor v ůvodu předesílá, má sloužit právě novými informacemi a zlákáním k návštěvě - to se určitě zdařilo.

Ottův atlas - Výletní trasy: Česká republika

PAULÍK Ivo

Detail knihy Ottův atlas - Výletní trasy: Česká republika

Pěkné tipy na výlety

Jan Bartoš 4. 7. 2019 4

Několikrát jsem psal recenze na průvodce kolektivu okolo Ivo Paulíka a vždy jsem věřil, že jeho další průvodce budou jen lepší a lepší. To se celkem potvrdilo i v tomto poměrné obsáhlém průvodci po celé České republice. Ale stále lze lépe uspořádávat jednotlivé trasy, stále lze ještě více nacházet vhodnější postupy a stále lze nacházet další místa i na popsaných trasách. Uznávám, že bych toho chtěl asi moc. Myslím si, že kniha Výletní trasy Česká republika je solidní přehled mnoha míst naší krásné vlasti, celá řada popsaných tras je vhodná pro poznání nádherných lokalit a určité bonusy kniha přináší. Třeba v uvedení QR kódů jednotlivých tras, třeba v kategorizaci a náročnosti, třeba i v popisech hlavních cílů. Dnes už asi není ta správná doba pro vydávání turistických průvodců v knižní podobě, ale stále budu rád za vznik podobných dílek, i kdybych měl jen cestovat tak říkajíc prstem po mapě.

Rozhlednovým rájem 2019

ŠTEKL Jiří

Detail knihy Rozhlednovým rájem 2019

Rozhledny rostou jako houby po dešti

Jan Bartoš 19. 6. 2019 5

Rozhleden v naší zemi přibývá a podobně tak i knihy, které o nich píší. Osvědčený autor Jiří Štekl, kterému moc fandím, protože rozhledny objíždí na kole i za docela dramatických okolností, jak píše na konci knihy, popisuje jen ty nové případně opravené za poslední dobu. Je to již asi pátá kniha, je ve stejném stylu jako předchozí. Lze obdivovat perfektní kresby, samozřejmostí je encyklopedický popis. Ale i tak je to letos nejméně třetí kniha o rozhlednách, což je asi až moc. Naskýtá se otázka, kolik vlastně rozhleden, které lze navštívit, v Česku je? Pravděpodobně to je někde okolo 450-460, což je na rozměry naší země úžasné.
Jak pravil průvodce úspěšného televizního cyklu nedávno zesnulý Luděk Munzar - Vzhůru na rozhledny!

PAULÍK Ivo

J3U

Jiří Duda 15. 6. 2019 5

Na tuto knihu jsem narazil přímo náhodně. Je tam uvedeno mnoho velmi dobrých tras. Uvažuji, že by měl každý Čech se inspirovat touto knihou a podstatnou část zde uvedenou, by měl poznat a znát.

Hrady a zámky

BRYCH Vladimír

Detail knihy Hrady a zámky

J3U

Jiří Duda 15. 6. 2019 5

Kdysi jsem viděl obdobu asi před 50 lety. Toto vydání je perfektní, přehledné a inspiruje k toulkám po hradech a nejen tam.

Nejkrásnější rozhledny ČR

NOVÁK Rostislav

Detail knihy Nejkrásnější rozhledny ČR

Další kniha o rozhlednách

Jan Bartoš 21. 5. 2019

V poslední době vychází stále více knih o rozhlednách. Tato z pera třebíčského autora Rostislava Nováka přináší profily 73 rozhleden, jedno místo je však muzeum. Výběr je silně subjektivní, ale přesto uvedené rozhledny stojí za návštěvu. Ocenit lze povídání o rozhlednách, kdy je splněn podtitulek "a jejich příběhy", nechybí ani souřadnice a určité informace o otvírací době a dostupnosti, které ale jsou někde obsažnější, jinde jen strohé. Rozhledny jsou v publikaci uspořádány abecedně, ale grafické uspořádání mohlo být lepší. A některé překlepy jsou nepříjemné - třeba u rozhledny Milíř to jsou Chody do nebe v názvu, táborský turista, který se zasloužil o výstavbu nové Hýlačky není Přelepek. I přes uvedené nedostatky se knihou dá inspirovat k návštěvě rozhleden a pěkným pohledům na naši krajinu. A těch není nikdy dost.

Přemyslovské střední Čechy

HEJNA Tomáš

Detail knihy Přemyslovské střední Čechy

Průvodce zajímavými místy blízko Prahy

Jan Bartoš 30. 4. 2019 5

Kniha mladého autora představuje deset tras na levé straně Vltavy a jejím výrazným motivem jsou místa spojená s Přemyslovci. Kniha nás upoutá už v předmluvě, kde autor komentuje různé průvodce a uvádí, že on má své popisy tras důkladné a podrobné. To asi nejlépe posoudí ti, kteří podle jeho popisu půjdou, já osobně bych stejně radši připojil solidní aktuální mapu. Dále nás možná překvapí dobré rady na cesty a návod k první pomoci, to opravdu v průvodcích nebývá. Dalším překvapením pro čtenáře může být genealogie Přemyslovců. A nechybí odkazy na významné stránky na internetu, kdy lze využít chytrý telefon.
Ale jádrem knihy je deset výletů s různými odbočkami a doplňky, které lze absolvovat pěšky či na kole. Po tučně vytištěném podrobném popisu trasy následuje poměrně dobrý popis navštívené lokality doplněný černobílými fotografiemi (s tím, že další fotky jsou na webu a v knize je několikastránková barevná příloha), ale také medailónky osobností. Jednotlivé trasy jsou přijatelné délkou, ale závislé na veřejné dopravě, což může o víkendech být problémové. Již první toulka mi přijde poměrně klikatá, ale start v místě Černý Vůl je milý. Z uvedených lokalit, které se nacházejí v první části knihy severozápadně od Prahy, dále se přechází na Slánsko a Kladensko, aby potom kniha končila dále od Prahy na samém nejzazším cípu Středočeského kraje u hradů Točník a Žebrák. Přiznám se, že mne kniha svým provedením zaujala, zdá se, že dobře provede návštěvníky atraktivními místy a že jim představí i různé dějinné události a osobnosti, které třeba tak dobře neznají. A doufám, že autor napíše i nějaké její pokračování.

Rozhledny České republiky

FÁBERA Jaroslav, KRÁL Aleš

Detail knihy Rozhledny České republiky

Pěkný přehled našich rozhleden

Jan Bartoš 4. 4. 2019 4

Knihy o rozhlednách poslední dobou vycházejí poměrně často, protože stále a stále přibývají nové a nové. Osvědčený autor Jiří Štekl nás těšil několik let svými kreslenými pohledy na rozhledny, zde je forma knihy trochu jiná - kniha je členěná do jednotlivých krajů a okresů, každé rozhledně je věnována jedna stránka, kde je barevná fotografie rozhledny, text o vzniku rozhledny s případným odkazem na blízké zajímavé místo, poměrně důležitá je informace o možnosti výstupu na rozhlednu, kde je celkem dobře často odkaz na webové stránky rozhledny. I tak jsou některé rozhledny snad jen dočasně nepřístupné. Nechybí informace o autobusovém a vlakovém spojení, s GPS souřadnicemi je uvedena možnost zaparkování auta. V krajském přehledu jsou i mapy s rozložením jednotlivých rozhleden v rámci příslušného kraje, na konci je rejstřík všech 421 rozhleden a malý dovětek rozhleden "pod mírou". Jako plus vidím snahu o co nejúplnější seznam, potěšilo mne uvedení v březnu 2019 otevřené rozhledny nad Kaplicí. Malým problémem by mohlo být nalezení přístupové cesty k rozhledně, ale návštěvníci si určitě poradí.

Středočeský výletník

JIROUTOVÁ Anna

Detail knihy Středočeský výletník

Netradiční průvodce po místech se zábavnými názvy

Jan Bartoš 1. 4. 2019 4

Autorka velmi netradiční formou ručně psaného deníčku představuje výlety do 14 míst s podivnými názvy typu Řeporyje, Štipoklasy, Makotřasy, Máslojedy apod. Každá lokalita je popsána několika ručně psanými a kreslenými stránkami - většinou se začíná debatou nad názvem, pokračuje se nějakým příjezdem od Prahy, nádražíčkem či vlakovou zastávkou - velmi často omšelou - představují se výrazné dominanty obce, ale i různé kuriozity a objevené drobnosti. Nechybí návštěva nějakého občerstvovacího místa, obvykle hospody, včetně kreseb výrazných štamgastů a hodnocení piva či jídla. Na konci každé kapitoly je ručně namalovaný plánek lokality včetně průběhu turisticky značených pěších a cyklistických tras, kde jsou uvedena jednotlivá popisovaná místa. Knížka je psaná v pohodovém duchu, čiší z ní pocit dobře stráveného času v zajímavých místech, s všelijakými lidičkami. Osobně jsem se při prohlížení této knihy dobře bavil a těším se, že až se do uvedených míst dostanu, pak některé objekty zkusím vyhledat. V hlavě mám jen nedávnou návštěvu Řeporyjí, kde si přesně pamatuji nápis o tom, že se má jít se psem vykonávat potřebu jinam, který jsem si vyfotografoval. Nezbývá než doufat, že naznačená myšlenka o druhém dílu tohoto průvodce bude realizována a autorce budu fandit. Ale prosím všechny horlivé a vášnivé turisty, aby dílko nebrali jako klasického turistického průvodce, byť se podle něj dá hodně zažít.

Malá toulavka

MARŠÁL Josef, POLÁČEK Martin, TOUŠLOVÁ Iveta

Detail knihy Malá toulavka

Toulavka

Jiřina Časarová 22. 9. 2018 5

Kniha byla pro vnučku, měla velký úspěch i u dospělých.

Ottův atlas: Nejkrásnější české cyklotrasy

PAULÍK Ivo

Detail knihy Ottův atlas: Nejkrásnější české cyklotrasy

Další tipy pro výlety na kole - české kraje

Jan Bartoš 10. 9. 2018 4

Pan Paulík se svým kolektivem opět potěšil fandy tištěných průvodců - tentokrát jsou jeho výlety určeny cyklistům v českých krajích naší republiky, podobně také vydal výlety pro cyklisty na Moravu. Kniha za přijatelnou cenu pokračuje v duchu podobných průvodců - trochu nesystematicky probírá zajímavá místa a vytváří převážně okružní výlety přijatelných vzdáleností a profilů, samozřejmě jsou lehké, střední a obtížné, kategorizace je dána délkou a profilem. Každý výlet je doplněn mapou a QR kódem s gpx souborem pro její absolvování - čili si každý může nahrát výlet do GPS přístroje a řídit se tím. To v praxi nedělám, ale určitě to může v terénu pomoci. U všech výletů je poměrně solidně popsána trasa a zejména významnější lokality, které tvoří turistickou náplň výletu. Samozřejmostí jsou i solidní fotografie a tipy na nějakou specialitu. Opakovaně píšu - tyto turistické průvodce se od původních lepší krok za krokem, ale stále vytýkám trochu chaotické uspořádání tras. Tak snad už brzy to bude i zde dle mých představ.

Šumava krásná a tajemná

ČIHAŘ Martin

Detail knihy Šumava krásná a tajemná

Další pohled na Šumavu

Jan Bartoš 15. 8. 2018 4

Skoro současně s knihou o Brdech se na trh dostává od stejného autora kniha o Šumavě. Je to tak nějak encyklopedie 100 míst na Šumavě, kde přínosem je i určitá legenda či pověst ke každému místu. A každá lokalita je i v jednoduché mapičce zařazena tak, aby každý hned poznal její umístění. Kniha není špatná, určitě přináší zase jiný pohled na Šumavu, ale "brdské" pojetí to tedy není. Nevím, na rozdíl od Brd znám Šumavu poměrně dobře, je to v každém případě nesmírně krásná oblast, našel jsem tam i svá oblíbená místa stejně jako ta, kde je to jako na Václavském náměstí, ale tak nějak musím konstatovat, že je to další kniha o Šumavě. A je otázka, zda už trh není Šumavou třeba přesycen.

Výlety za balvany a viklany

KLICH Ivan

Detail knihy Výlety za balvany a viklany

Další zajímavé tipy na výlety

Jan Bartoš 4. 6. 2018 4

Pan Ivan Klich se rozepsal a vychází mu v krátké době další publikace s tipy na zajímavé výlety, tentokrát za balvany a viklany. A kniha je to určitě zajímavá, byť na ní nalézám i nedostatky - zejména výběr lokalit je poměrně skromný, jen v nedalekém okolí je několik dalších míst, která do kategorie balvanů a viklanů bezesporu spadá. A fotky mi stále mnohdy připadají trochu nevýrazné, ale "beru" vysvětlení v úvodu. Také je krásné, jak se řeší spisovnost či nespisovnost jednoho lidově nazvaného kamene v České Kanadě. Autor se s tím chválihodně nepáral a použil jeho označení naplno. Skoro bych zde navrhl autorovi, aby zkusil k této knize napsat pokračování, pokud by potřeboval náměty, určitě je nalezne.Knížka je ale celkem solidní, určitě nabízí zajímavá místa, byť jich je podle mého názoru opravdu jen část toho, co lze v naší zemi navštívit a vidět.

Pernštejnská stezka v 21. století

ROZEHNAL Vladimír, ROZEHNALOVÁ Zdenka

Detail knihy Pernštejnská stezka v 21. století

Pardubicko a jeho zajímavá místa

Jan Bartoš 22. 3. 2018 4

Rovinatá krajina Pardubicka by mohla svádět k domněnce, že je nudná a že nestojí za návštěvu. Tato kniha, která popisuje v určité linii místa jako Přelouč, Bohdaneč, Vysoké Chvojno, Holice, může sloužit jako průvodce po zamýšlené trase s nenáročnými přesuny mezi danými lokalitami. Přináší poměrně pěkný popis těchto míst s určitými fakty a historickými příběhy. Je doplněna množstvím atraktivních barevných fotografií a některými pro turistu významnými údaji. Kreslené zjednodušené mapy bohatě stačí. Vždycky mám radost, pokud se nejlépe místní znalci uchopí v mírně osobitém pojetí nějakému místopisnému pohledu na příslušnou lokalitu. Čtenář z takové knihy nasaje informace a velmi často se odhodlá lokalitu vidět na vlastní oči. A to je asi dobře - máme krásnou zemi, skoro všude je opravdu hezky a koneckonců kdo z nás to v Česku všude zná?

Česko v kostce

DIESTLER Radek

Detail knihy Česko v kostce

Česko ze všech úhlů pohledu

Jan Bartoš 22. 3. 2018 4

Přiznám se, že na této publikaci obdivuji její všestrannost a poměrnou přehlednost. A také to, že to nemá být učebnice ani encyklopedie, byť to tak trochu učebnice je. Autor se rozhodl pojmout popis naší vlasti netradičně a docela se mu to povedlo. Jeho trochu osobité rozdělení Česka na podoblasti se stoprocentně nepovedlo, nenašel jsem Chlumec nad Cidlinou, který se prostě nevešel do vymezených územních celků. (A to jen proto, že jsem jej speciálně hledal, možná jiní nenašli něco jiného).
Knihu mám poměrně po ruce, protože v ní najdu mnoho potřebného, kvůli čemuž bych musel mít asi více knih nebo opravdu už učebnice - poskytuje opravdu slušný popis Česka - ať už z pohledu přírodního, správního, ekonomického. A až na drobnosti tam je snad vše, co by být mělo.

1 2 3 >