Rozhledny České republiky

FÁBERA Jaroslav, KRÁL Aleš

Detail knihy Rozhledny České republiky

Pěkný přehled našich rozhleden

Jan Bartoš 4. 4. 2019 4

Knihy o rozhlednách poslední dobou vycházejí poměrně často, protože stále a stále přibývají nové a nové. Osvědčený autor Jiří Štekl nás těšil několik let svými kreslenými pohledy na rozhledny, zde je forma knihy trochu jiná - kniha je členěná do jednotlivých krajů a okresů, každé rozhledně je věnována jedna stránka, kde je barevná fotografie rozhledny, text o vzniku rozhledny s případným odkazem na blízké zajímavé místo, poměrně důležitá je informace o možnosti výstupu na rozhlednu, kde je celkem dobře často odkaz na webové stránky rozhledny. I tak jsou některé rozhledny snad jen dočasně nepřístupné. Nechybí informace o autobusovém a vlakovém spojení, s GPS souřadnicemi je uvedena možnost zaparkování auta. V krajském přehledu jsou i mapy s rozložením jednotlivých rozhleden v rámci příslušného kraje, na konci je rejstřík všech 421 rozhleden a malý dovětek rozhleden "pod mírou". Jako plus vidím snahu o co nejúplnější seznam, potěšilo mne uvedení v březnu 2019 otevřené rozhledny nad Kaplicí. Malým problémem by mohlo být nalezení přístupové cesty k rozhledně, ale návštěvníci si určitě poradí.

Nové rozhledny ČR

FÁBERA Jaroslav, HOLUBÁŘOVÁ Helena

Detail knihy Nové rozhledny ČR

Rozhledny - tentokrát jen ty nejnovější

Jan Bartoš 21. 10. 2015 5

Rozhledny v Česku přibývají skoro každým dnem a o mnohých nových se nemusí ani vědět. Nová publikace nakladatelství Grada přináší více než 100 těch opravdu nejnovějších, postavených či opravených za poslední dva roky. A nalézají se mezi nimi i mnohé rarity. Na rozdíl od děl osvědčeného "rozhlednologa" Štekla či jiných autorů je zde uspořádání po regionech, jinak očekávaně nechybí piktogramy o dostupnosti, otevírací době, výhledu, typu stavby, výšce vyhlídkové plošiny apod. Domnívám se, že fenomén rozhleden v Česku snad díky televiznímu seriálu, snad díky touze po určitém zviditelnění a možná i čerpání různých dotací, ještě bude žít. Máme snad i další místa vhodná pro rozhledny, takže neodhadnu, kolik jich ještě přibude. V každém případě je Česko hezké nejen z rozhleden, ale z nich a jiných vyhlídkových míst to zvlášť vynikne. "Vzhůru na rozhledny"!

Nové rozhledny ČR

FÁBERA Jaroslav, HOLUBÁŘOVÁ Helena

Detail knihy Nové rozhledny ČR