Orlické hory známé i neznámé

DAVID Petr

Detail knihy Orlické hory známé i neznámé

Orlické hory jsou nenáročné, ale pěkné pohoří

Jan Bartoš 21. 6. 2022 4

Osvědčení autoři mají nevysychající zásoby materiálu pro pěkné knížky z naší krásné vlasti. Tentokrát zamířili do Orlických hor, kde je celá řada známých i méně známých turisticky atraktivních míst, nádherné přírody, množství zajímavých chaloupek, ale i církevních objektů jako kostel v Neratově či starodávný v Slavoňově. Jako malý pamatuji cesty s rodiči na chatu na Čiháku, kde jsem se učil lyžovat, či nedalekou Zemskou bránu nebo přehradu Pastviny. Nedokončené opevnění betonovými bunkry je na více místech, kolos zvaný Hanička, ale i další zvou návštěvníky. I podhůří Orlických hor má mnoho lákadel, asi nejvíc Nové Město nad Metují, ale i Dobruška, Rychnov nad Kněžnou, Žamberk, Letohrad a další stojí za návštěvu.
Kniha je rozdělena do několika oblastí podle center, přináší takřka úplný soupis jejich historie, pamětihodností, ale i slavných rodáků. Mnoho výletů vede krásnou přírodou, objevuje krásy menších vesnic. A nechybí ani rozmanité historky a legendy, o kterých ne vždy víme. To vše doplněno pknými fotografiemi a určitými vzpomínkami obou téměř nestárnoucích autorů.

Kniha navazuje na několik předchozích dílů a tak trochu postupuje směrem k východu, ale to nemusí mnoho znamenat, kdoví o čem bude další svazek. V každém případě se na další dílka obou autorů a jejich rodin budu těšit.

Zmizelá Šumava – S Emilem pěšky

FISCHER Jan, KINTZL Emil

Detail knihy Zmizelá Šumava – S Emilem pěšky

Pěkné loučení se šumavským velikánem

Jan Bartoš 9. 6. 2022 5

Pan Emil Kintzl, jeden z největších znalců Šumavy, nás bohužel v březnu opustil. Poměrně útlou knížku se 7 pěšími výlety zejména v okolí Kašperských Hor beru jako vydařené rozloučení s touto osobností. Knížka je plná pěkných fotografií nádherné šumavské krajiny, ale i pana Emila Kintzla. Výlety jsou poměrně lehké a krátké, ukazují některá neznámá nebo málo známá místa a občas odkazují na pasáže skvělé trilogie Zmizelá Šumava. Popis tras je poměrně podrobný, mapy jsou přehledné a v textu je mnoho zajímavého a podnětného.
Hodně mě mrzí, že jsem se s panem Emilem Kintzlem nikdy nesetkal, ale věřím, že jeho odkaz bude naplněn. Pevně věřím v otevření průchodu Luzenským údolím a opětovné vyznačení turistické trasy k přechodu Modrý sloup.

Jižní stezka Českem od východu k západu

HOCEK Jan

Detail knihy Jižní stezka Českem od východu k západu

Putování při východní a jižní hranici po Česku

Jan Bartoš 11. 6. 2021 5

Zkušený cestovatel Jan Hocek doplnil svou knihu Severní stezka i o Jižní stezku a vytvořil tak (až na slezský úsek) celkem souvislé překonávání českých hranic. Tato kniha začíná v nejvýchodnějším bodě Česka a v 44 denních etapách doputuje až k bodu nejzápadnějšímu. Základní porce obnáší 1052 km, její absolvování se předpokládá pěšky, ale nemalý kus lze zvládnout na kole a také na lyžích. Kniha je plná map a grafů, ale kromě solidního popisu jednotlivých etap (s cílovými místy, kde lze přespat) na čtenáře dýchnou fotografie nádherných míst naší republiky, které vybízejí k návštěvě míst.
Čtenář může projít celou trasu "prstem na mapě", ale mnohem lépe si vybrat určitou část, pohoří nebo i nížinu a tam absolvovat několikadenní pouť a blíže to tam poznat.
Kniha není jen typický průvodce, ale přináší i určité poznámky "z deníku", některé historické poznatky, hlavně však zeměpisné. Pokud je v blízksti trasy zajímavé místo, je na něj upozorněno. Někde jsou i alternativy, ale jen v dílčích částech.
Nemálo míst jsem navštívil a určité části i podle popisu absolvoval, přesto mi tphp snad ještě víc k návštěvě zbývá. Knihou se nejspíš budu inspirovat, i když je potřeba získat podrobnější informace a detailnější mapy.
Knihu chválím, ještě bude vydána Stezka středozemím, kdy se půjde z nejsevernějšího bodu k nejjižnějšímu a bude to taky zajímavé.
V posledních letech bylo vydáno větší množství cestovatelských a turistických knih mnohdy typu průvodců - přesto nejspíš není trh přesycen a o cestování po naší krásné zemi je větší a větší zájem. Naprosto oprávněně - z mnoha míst se pak návětšvníkovi nesmazatelně vryjí do paměti neopakovatelné zážitky.

25 tajemství Prahy

ČERNÝ David

Detail knihy 25 tajemství Prahy

Úžasná kniha

Dana Odehnalová 9. 3. 2021 5

Kniha na mě působila naprosto originální, zákoutí Prahy prezentované velmi působivě. K některým kapitolám jsem se vracela a poučovala zbytek rodiny. Zakoupila jsem i druhý díl. Díky za takové knihy!

Český ráj známý i neznámý

DAVID Petr, SOUKUP Vladimír

Detail knihy Český ráj známý i neznámý

hodnocení knihy

Lenka Mulačová 28. 2. 2021 5

Skvělé! Žiji v Českém ráji již dlouho a teprve z knihy jsem zjistila, co ještě nevím a která místa musím určitě navštívit.

Zmizelá Šumava 3

FISCHER Jan, KINTZL Emil

Detail knihy Zmizelá Šumava 3

Kniha Zmizelé Šumavy je čtivá a zajímavá, fotky staré Šumavy jsou unikátní.

Svatava Klimešová 19. 2. 2021 5

Všechny 3 díly Zmizelé Šumavy jsem dala manželovi ke sv.Valentýnu. Všechny díly přečetl za 3 dny. Knihy obsahují faktické zajímavé informace. Fotky staré Šumavy jsou unikátní. Jsme s manželem milovníci Šumavy. Knihy jsou čtivě napsané a manžel z nich má velkou radost, jsou velmi povedené.

Mezi světy

VÝBORNÁ Lucie

Detail knihy Mezi světy

Lucie Výborná, Mezi světy

Renata Čtrnáctá 17. 2. 2021 5

Velmi poutavě napsaná kniha, která zaujme nejen milovníky hor a vysokohorské turistiky. Autorka se dotýká témat, která v dnešní složité době nabývají na aktuálnosti - kamarádství, mezilidské vztahy, disciplína a pevná vůle, ochrana přírody. Popis přírodních scenérií je jedinečný, ve spojení s nádhernými fotografiemi se přeneseme na místo děje. Přes husí kůži cítíme ledový vítr rozlehlých plání a vnímáme krásu a majestátnost hor. Po přečtení poslední kapitoly můžeme říct, že jsme také byli na skok v Antarktidě.

Mezi světy

VÝBORNÁ Lucie

Detail knihy Mezi světy

pěkná kniha

Karel Urban 16. 2. 2021 5

Lucie Výborná je dobrá moderátorka, která má perfetní hosty a dokáže zajímavě moderovat a kniha je v tomto duchu. Kdo má rád tento typ knih, užije si. Je to poutavě napsané a velice dobře "čtivé". Před touto knihou jsdem četl "Jako v nebi jenže jinak" a Raději zemřít v divočině" a kniha Lucie Výborné krásně navazovala na moje naladění na tuto "moji notu" vnímání zajímavých příběhů. Doporučuji !!!!!

To nejlepší z Blanského lesa

CUKR Jiří

Detail knihy To nejlepší z Blanského lesa

Zajímavá kniha o turisticky atraktivní oblasti

Jan Bartoš 3. 2. 2021 4

Nakladatelství Veduta vydalo další útlý svazek nějaké řady "To nejlepší z", tentokrát o Blanském lese. Když se řekne Blanský les, měly by naskočit lokality Kleť, Český Krumlov, Zlatá Koruna, Holašovice - tedy samá nádherná a turisty vyhledávaná místa, která také v knížečce najdeme. Trochu encyklopedicky psaná publikace doplněná pěknými fotografiemi popisuje oblast Blanského lesa a blízkého okolí, určitě je v rámci rozsahu i obsažná, ale jen o Českém Krumlovu by se dalo napsat násobně víc. Pan Cukr má nejen tuto oblast dokonale zmapovanou, ale zde byl omezen malým rozsahem knihy. Podobně jako o jeho posledních dílech vydaných tímto nakladatelstvím musím konstatovat, že by knize slušel mnohem větší prostor, který by autor dokázal naplnit. Jinak knížku chválím, o některých místech se často nepíše. Pro milovníky výletů je to dobrá inspirace, pro ty, kteří se chtějí dozvědět více je to jen úvod.

25 tajemství Prahy

ČERNÝ David

Detail knihy 25 tajemství Prahy

25 tajemství Prahy

Helena Zyková 2. 2. 2021 4

Kniha přináší užitečné a zajímavé informace. Do našich třiceti let jsme s manželem byli oba "PražácI", než jsme byli postaveni do situace, kdy jsme řešili náš rodinný život přesídlením do blízkosti Prahy, do Říčan. Přesto jsme celý život dennodenně dojížděli do Prahy do zaměstnání. Náš říčanský domek se proměnil v noclehárnu, neměli jsme vůbec čas na poznávání těch nej ... míst Prahy. Nyní jsme oba v penzi; kdy jindy než teď máme možnost se městu věnovat? Kniha je pro nás cenným zdrojem informací a těšíme se, až pomine tahle hrozná covidová doba, že se do Prahy spolu vypravíme a obě knihy si vezmeme s sebou. Nebude další pokračování? Děkujeme dopředu ...
Helena a Jiří Zykovi, Říčany u Prahy

Zmizelá Šumava 3

FISCHER Jan, KINTZL Emil

Detail knihy Zmizelá Šumava 3

S láskou k Šumavě

Jiří Jirsa 25. 12. 2020 5

Zmizelá Šumava je kniha, která na našem trhu scházela. Dokumentuje jednu tragickou kapitolu našich dějin, spojenou s koncem II.sv. války, kapitolu, jejíž konec zůstává otevřený. Bohužel dějiny jsou takové že každá krutá akce vyvolá reakci mnohdy ještě krutější. Autoři se snažili realisticky a pravdivě dokumentovat toto období a jeho následky. Hodnotu knihy vidím zejména v množství historických fotografií, ale i autentických příběhů. Je mi velice líto, že věk pana Kincla jej nutí jakoby spěchat, snad v obavě, že něco nebude zachyceno a zdokumentováno. Přivítal bych více srovnávacích fotografií, t. j. fotek pořízených z pokud možno ze zcela stejného místa, jako byla pořízena fotka tehdejší. A ovšem bych přivítal další díly. Znám spoustu zaniklých obcí a hřbitovů směrem na Prachaticko a Českokrumlovsko. I tam lze najít mnoho šumavských příběhů a svědci odchází.

Kudy na šumavské vrcholy

HAJŠMAN Jan

Detail knihy Kudy na šumavské vrcholy

Skoro všechny cestičky na vrcholy a známé šumavské hory

Jan Bartoš 8. 12. 2020 5

Pěkně udělaná kniha představuje 34 šumavských vrcholů - mnohých za hranicemi, ale i Libína, Věnce či Kleti v šumavském podhůří a popis způsobů, jak dosáhnout vrcholy. Každá hora je představena nadmořskou výškou, historickými názvy a políčkem pro datum jejího zdolání, dále jsou uvedeny kilometry na výchozí bod výstupu z Prahy, Plzně a Českých Budějovic, Po popisném odstavci následuje i pohled na pozoruhodnosti v okolí. Těžiště knihy je v popisu několika způsobů výstupu na vrchol, obvykle po některé ze značených pěších turistických tras, kde je uvedena délka, převýšení a důležité body trasy. Na některé vrcholy vedou i neznačené trasy, kde je zákonitě popis podrobnější včetně upozornění na problémová místa. Samozřejmě jsou zohledněny I. zóny Národního parku Šumava, kam se smí jen po značených trasách a někdy i jen v určitém časovém období. Významné je i uvedení výchozích míst, možností občerstvení a případného přespání. Každá hora je doplněna několika fotografiemi, výhledy jsou opatřeny popisky. U fotografií jsou hůře čitelné, tmavé písmo se občas ztrácí. V knize je na začátku přehledná schématická mapa, k výstupům se neobejdeme bez podrobných map, kterých je k dispozici dost.
Kniha slouží jako skvělý návod, jak se na kterou horu či vrchol dostat, jak je to náročné a dává pomůcku pro plánování výletů, které mohou být i vícedenní.
Některé vrcholy jsem zdolal, některé na mne ještě čekají - s touto knihou na pěkném papíru (mimochodem způsobem provedení podobnou knize o 77 výletech do Brd ze stejného vydavatelství) se budu snažit o jejich pokoření.
Pěkný vánoční dárek - při inverzním podzimním počasí bylo z několika míst krásně vidět na Alpy a jejich známé hory. Velmi chválím vydavatelství Starý most za podobné knihy a doufám, že ještě nějaké pěkné vytvoří.

Průvodce po technických památkách Jižních Čech: Písecko a Strakonicko

BÍLEK Josef

Detail knihy Průvodce po technických památkách Jižních Čech: Písecko a Strakonicko

Technické památky ne jihozípadě Čech

Jan Bartoš 23. 11. 2020 4

Útlá knížka představuje asi 120 zajímavých technických staveb přibližně na území bývalých okresů Písek a Strakonice - mírně mimo je Železný Újezd a jen nepatrně Chanovice. Většina staveb jsou rozhledny - je jich hodně, většinou jsou snadno dostupné a volně přístupné. Další významnou skupinou jsou mosty a viadukty, některé jsou hodnotné i v rámci celé republiky - třeba Kamenný most v Písku a mosty přes Orlickou přehradní nádrž. Jsou zde i další památky - mlýny, pivovary, zemský hřebčinec, elektrárny, Žižkův pomník u Sudoměře, areál Stonehenge ve Strakonicích a další. Těžko říci, zda bych si vzpomněl na další - asi ano, kamenné rozcestníky, rybářské nádrže, ale výběr je solidní. U každé památky jsou data, otevření a přístup - jen rozhledna Pětnice v Záboří je nějaký čas přístupná velmi omezeně - klíč nutno sehnat na obecním úřadě.
Kniha je inspirativní pro výlety - na kole i pěšky, lze přitom zahlédnout i mnoho z hezké pošumavské krajiny a vesnické stavby, které jsou také svým způsobem památkami.
Kniha má otevírat sérii o technických opamátkách Jižních Čech, budu se těšit na další okresy. Je jen škoda, že ceny knih se neustále zvyšují - zde už vyjde stránka na více než 2 Kč, byť je užit kvalitní papír a fotky jsou celkem vydařené.

Šumava - Za tajemstvím horských jezer

FOŘT Karel, MARŠÁLKOVÁ Jitka

Detail knihy Šumava - Za tajemstvím horských jezer

Skromná knížka o krásných jezerech

Jan Bartoš 10. 11. 2020 3

Poměrně útlá knížečka slibuje obálkou a názvem zasvěcení do tajů šumavských jezer, bohužel však je příliš skromná a čtenář se mnoho nedozví. Šumavská jezera jsou krásná, mnohdy tajemná, některá vyhledávanější jiná méně, ale tato knížečka je ani nijak zvlášť nepopisuje, ani čtenáře příliš neobohatí historkami. Je to škoda, protože osm zachovalých ledovcových jezer (z toho pět na české straně) slibovalo více. V každém případě jezera stojí za návštěvu a další informace lze dohledat i v jiných zdrojích.

KČT 402 Brdy 1:40 000

autor neuveden

Detail knihy KČT 402 Brdy 1:40 000

Podrobná mapa významné turistické lokality

Jan Bartoš 14. 8. 2020

Klub českých turistů a jeho vydavatelství Trasa nově zkouší oboustranné mapy měřítka 1:40 000 zajímavých oblastí. Jako další vydávají oblast pohoří Brdy, zejména té západní části. Mapa má poměrně aktualizovaný stav turistických tras a cyklotras a je určitě vítaná pro návštěvu tohoto dosud turisty "nepřetížené" oblasti. Mapu vydali v nákladu 3000 kusů, nedávno jsem prohlížel nějakou starší mapu Šumavy, kde byl náklad 20000 kusů. Je možné, že papírové mapy budou za pár let jen vítaný sběratelský artikl, ale zatím své uplatnění najdou. Brdy stojí za návštěvu a tato mapa se v batůžku neztratí.
Je zajímavé, že oboustranné mapy zkouší i Kartografie, tato mapa Brd je skutečně v igelitovém obalu, mapy Kartografie ne, čímž se omlouvám.
Tak dobré boty, nějaké jídlo a pití a vzhůru do brdských lesů.

Krušné hory známé i neznámé

DAVID Petr, SOUKUP Vladimír

Detail knihy Krušné hory známé i neznámé

Krušné hory už nejsou "krušné"

Jan Bartoš 6. 8. 2020

Osvědčený tým okolo pánů Davida a Soukupa se pustil do přiblížení pohoří, které si ještě nedávno spojujeme se zničenými lesy a pustou krajinou. ostatně ani slovo "krušné" v názvu hor nelze hodnotit jako špatné, ale souvisí s těžbou. Koneckonců debaty o možné těžbě lithia u Cínovce to dokazují. Krušné hory jsou poměrně rozsáhlým pohořím, proto je kniha rozdělena do několika oblastí a od západu postupuje k východu. Jak je dobrým zvykem těchto publikací, přináší popisy jednotlivých lokalit a v rámečkách různé zajímavosti, pověsti a historky. Vše je doplněno barevnými fotografiemi a osobními předmluvami autorů k jednotlivým oblastem, Publikace (taky jako tradičně) přináší jen jednu poměrně obecnou mapu oblasti, případný návštěvník musí mít určitě podrobnější. Také informace pro turisty jsou skromné, což ale v dnešní době není tolik na škodu, skoro vše najdeme na internetu. Kniha se kvůli omezenému rozsahu nemůže věnovat městům, které jsou na okraji Krušných hor, výjimkou je podrobně popsaný Chomutov a Litvínov, je možná škoda, že se na Sokolov, Teplice, a blízkou Kadaň nedostalo.
K celé edici známých a neznámých pohoří mám ještě poznámku, že za více peněz dostáváme stále méně. Ale to neplatí jen o knihách. Držím palce, abychom se dočkali dalších knih tohoto typu, třeba Českomoravská vysočina, Jeseníky, Beskydy a další si o to říkají. A jak píšu - vzhůru do krásné české krajiny, Krušné hory za návštěvu stojí.

Šumava - Povydří, Trojmezí 1:50 000

autor neuveden

Detail knihy Šumava - Povydří, Trojmezí 1:50 000

Pěkná oboustranná mapa srdce Šumavy

Jan Bartoš 30. 7. 2020 5

Tato oboustranná a podle všeho obsahově aktualizovaná mapa přináší na jedné straně mapu části Šumavy Povydří a na druhé Trojmezí. Navazuje na před lety vydané mapy těchto lokalit (čísla 38/49). I když papírové mapy stále rychleji míří ke svým koncům, ještě nějakou dobu budou lidé podobné mapy kupovat, časem budou i sběratelské.
Mapa má pro turisty vhodné měřítko 1:50 000, je graficky poměrně zdařilá a čtenář se v ní orientuje dobře. Igelitový obal také poskytuje určitou ochranu a mapa se snadno vejde do batohu. Osobně dávám přednost tradičním mapám KČT, tato ale je přehlednější a svou oboustranností nahrazuje dvě mapy. Celou oblast Šumavy sice nepokrývá, ale její nejatraktivnjěší část ano.
Doufejme, že se mapa bude dobře prodávat a že Kartografie přinese i další tituly, některé (Krkonoše, Beskydy) už jsou na trhu.

Brdy

MAKAJ Tomáš

Detail knihy Brdy

Brdy jsou krásné

Jan Bartoš 22. 6. 2020 5

O Brdech bylo v poslední době vydáno několik knih, tato je od místního znalce Tomáše Makaje a přináší 77 lokalit, které stojí za návštěvu - jsou tam rozhledny a vyhlídková místa, technické pamětihodnosti, zajímavé přírodní kouty, vodní nádrže, zbytky vojenských staveb, zámečky, zbytky hradů a mnoho dalšího. Každý si určitě vybere svou trasu, kdy skloubí i návštěvu několika míst.
Kniha je na krásném papíře plná skvělých fotografií zejména Jaroslava Vogeltanze, každé lokalitě jsou obvykle věnovány dvě strany, jsou uvedeny vzdálenosti od Prahy, Plzně a Příbrami, nechybí GPS souřadnice, výchozí místo a co je okolí. Na začátku je přehledná mapa všech 77 míst, která jsou řazena do okresů Rokycany, Plzeň-jih, Příbram a Beroun.
Pohříchu je to mapa jediná, asi by si čtenář měl obstarat kvalitní turistickou mapu.
A jako malý problém je u některých kapitol tisk textu na barevném pozadí fotografií, to trochu vadí u tmavší modré či šedivé, ale samozřejmě to přečíst lze.
Kniha také navazuje na podobné publikace o Šumavě a určitě se v žádné knihovně fandů tohoto krásného a zatím neobjeveného pohoří, kterým Brdy jsou, neztratí.
Tak teď jen vzhůru na cesty - přece jen mám v Brdech velké mezery, které je záhodno zaplnit.

Kokořínsko

RYVOLOVÁ Soňa

Detail knihy Kokořínsko

doporučené výlety

Alice M. 21. 6. 2020 3

Jsem zvyklá na Ottův turistický průvodce a tato kniha je úplně jiná. Málo fotek a při čtení tras jsem musela používat ještě internet pro další info. Pro mě dost nezáživná...

Neobjevené památky

DVOŘÁČEK Petr

Detail knihy Neobjevené památky

V Česku je stále co objevovat

Jan Bartoš 21. 5. 2020 4

Kniha přináší 100 méně známých míst - těžko říci podle čeho volených. Nemyslím si, že by vždycky šlo o neobjevené, ale Karlštejn či Český Krumlov v knize opravdu nejsou. Autor poměrně pěkně popisuje vybrané lokality, letošní dovolené budeme trávit více v Česku a znalost, kde co je a budou tam davy lidí, se hodí. Kniha má větší formát, celkem pěkné fotografie, místa jsou řazena podle abecedy, ale upřímně - moc míst, o kterých bych neslyšel, jsem v ní nenašel. A takových knih lze napsat v naší krásné zemi víc, určitě bych poskytl autorovi nějaké náměty.

Kolem Česka za 66 dní

LACHMAN Tomáš

Detail knihy Kolem Česka za 66 dní

Pěkné splnění přání

Jan Bartoš 15. 1. 2020 4

V poměrně útlé knížečce se můžeme zahloubat do trochu cestovního deníku plzeňského turisty Tomáše Lachmana, který si dal k šedesátinám pěkný dárek v podobě pěšího obejití Česka. Díky poměrně dobré nejen logistické podpoře a vynaloženému úsilí to zvládl za 66 dní, když ušel přes 2000 kilometrů. Kniha přináší kromě zajímavých zážitků i několik barevných fotografií a může být inspirací pro následování.
Osobně bych pochválil odvahu autora, i když si na podobný "výlet" netroufnu. Cestovatel hezky pojal i stav české krajiny, poměrně depresívní pohraničí v Českém Lese, naproti tomu pohostinná Morava, hodně se dočteme i o lidech, kteří cestovateli pomáhali. Určitě měk velkou oporu v rodině, zejména v manželce, která za ním po dvou týdnech jezdila nejen s řízečky, ale hlavně s ním kus cesty prošla. Několik málo chybiček typu, že Kralický Sněžník je nejvyšší horou jeseníků nebo, že Třístoličník sahá do Rakouska autorovi odpustím, i to, že neměl nejnovější mapy a občas bloudil.
Opravdu pěkné zážitky!

1 2 3 4 5 6 7 >