Jižní stezka Českem od východu k západu

HOCEK Jan

Detail knihy Jižní stezka Českem od východu k západu

Putování při východní a jižní hranici po Česku

Jan Bartoš 11. 6. 2021 5

Zkušený cestovatel Jan Hocek doplnil svou knihu Severní stezka i o Jižní stezku a vytvořil tak (až na slezský úsek) celkem souvislé překonávání českých hranic. Tato kniha začíná v nejvýchodnějším bodě Česka a v 44 denních etapách doputuje až k bodu nejzápadnějšímu. Základní porce obnáší 1052 km, její absolvování se předpokládá pěšky, ale nemalý kus lze zvládnout na kole a také na lyžích. Kniha je plná map a grafů, ale kromě solidního popisu jednotlivých etap (s cílovými místy, kde lze přespat) na čtenáře dýchnou fotografie nádherných míst naší republiky, které vybízejí k návštěvě míst.
Čtenář může projít celou trasu "prstem na mapě", ale mnohem lépe si vybrat určitou část, pohoří nebo i nížinu a tam absolvovat několikadenní pouť a blíže to tam poznat.
Kniha není jen typický průvodce, ale přináší i určité poznámky "z deníku", některé historické poznatky, hlavně však zeměpisné. Pokud je v blízksti trasy zajímavé místo, je na něj upozorněno. Někde jsou i alternativy, ale jen v dílčích částech.
Nemálo míst jsem navštívil a určité části i podle popisu absolvoval, přesto mi tphp snad ještě víc k návštěvě zbývá. Knihou se nejspíš budu inspirovat, i když je potřeba získat podrobnější informace a detailnější mapy.
Knihu chválím, ještě bude vydána Stezka středozemím, kdy se půjde z nejsevernějšího bodu k nejjižnějšímu a bude to taky zajímavé.
V posledních letech bylo vydáno větší množství cestovatelských a turistických knih mnohdy typu průvodců - přesto nejspíš není trh přesycen a o cestování po naší krásné zemi je větší a větší zájem. Naprosto oprávněně - z mnoha míst se pak návětšvníkovi nesmazatelně vryjí do paměti neopakovatelné zážitky.

Rozhlednovým rájem 2019

ŠTEKL Jiří

Detail knihy Rozhlednovým rájem 2019

Rozhledny rostou jako houby po dešti

Jan Bartoš 19. 6. 2019 5

Rozhleden v naší zemi přibývá a podobně tak i knihy, které o nich píší. Osvědčený autor Jiří Štekl, kterému moc fandím, protože rozhledny objíždí na kole i za docela dramatických okolností, jak píše na konci knihy, popisuje jen ty nové případně opravené za poslední dobu. Je to již asi pátá kniha, je ve stejném stylu jako předchozí. Lze obdivovat perfektní kresby, samozřejmostí je encyklopedický popis. Ale i tak je to letos nejméně třetí kniha o rozhlednách, což je asi až moc. Naskýtá se otázka, kolik vlastně rozhleden, které lze navštívit, v Česku je? Pravděpodobně to je někde okolo 450-460, což je na rozměry naší země úžasné.
Jak pravil průvodce úspěšného televizního cyklu nedávno zesnulý Luděk Munzar - Vzhůru na rozhledny!

Od Baltu k Jadranu

ŠESTÁK František

Detail knihy Od Baltu k Jadranu

Jízda nadšených cyklistů po hranicích bývalé železné opony

Jan Bartoš 8. 1. 2019 5

František Šesták, čiperný důchodce z Blatné, nevynechá žádnou příležitost realizovat zajímavou akci na kole. Tentokrát si vzal svého přítele Hejtmánka a uskutečnili přejezd na úrovni bývalé železné opony. Začínali na břehu Baltu a po někdejší hranici mezi NDR a NSR se dostali na pomezí České republiky a Bavorska, z Lipna si na víkend odskočili domů, aby pak svou jízdu dokončili na břehu Jadranského moře. Své pestré zážitky sepsal autor touto příjemnou knihou, která je trochu deníček ale i trochu směs určitých myšlenek a vzpomínek. V knize je i množství solidních fotografií z projetých míst. Za zmínku stojí zejména denní porce kilometrů a poměrně časté improvizace při stravování a nocování. Jízdy obou cyklistických "starších pánů" jsou skvělé a doufám, že ještě někam dojedou a napíšou o tom.

Ottův atlas: Nejkrásnější české cyklotrasy

PAULÍK Ivo

Detail knihy Ottův atlas: Nejkrásnější české cyklotrasy

Další tipy pro výlety na kole - české kraje

Jan Bartoš 10. 9. 2018 4

Pan Paulík se svým kolektivem opět potěšil fandy tištěných průvodců - tentokrát jsou jeho výlety určeny cyklistům v českých krajích naší republiky, podobně také vydal výlety pro cyklisty na Moravu. Kniha za přijatelnou cenu pokračuje v duchu podobných průvodců - trochu nesystematicky probírá zajímavá místa a vytváří převážně okružní výlety přijatelných vzdáleností a profilů, samozřejmě jsou lehké, střední a obtížné, kategorizace je dána délkou a profilem. Každý výlet je doplněn mapou a QR kódem s gpx souborem pro její absolvování - čili si každý může nahrát výlet do GPS přístroje a řídit se tím. To v praxi nedělám, ale určitě to může v terénu pomoci. U všech výletů je poměrně solidně popsána trasa a zejména významnější lokality, které tvoří turistickou náplň výletu. Samozřejmostí jsou i solidní fotografie a tipy na nějakou specialitu. Opakovaně píšu - tyto turistické průvodce se od původních lepší krok za krokem, ale stále vytýkám trochu chaotické uspořádání tras. Tak snad už brzy to bude i zde dle mých představ.

Každý kopec bere... dech

SILNÝ Milan

Detail knihy Každý kopec bere... dech

Kolik zbývá kopců, kde Milča nebyl?

Jan Bartoš 8. 8. 2017 5

Páté dílo náruživého cyklisty Milana (Milči) Silného ze Slaného (a čtvrté, které popisuje převážně jeho výjezdy na kopce a hory) pokračuje v duchu předchozích. Je vlastně takovým zajímavým deníčkem po většinou několikadenních spanilých cestách s přáteli po rozmanitých kopcích, hůrkách, horách a téměř velehorách vesměs v naší krásné zemi. Na některé kopce se vyjet dá, na některé hůře, ale Milča se dostane (takřka) všude. Na mnoha kopcích jsem byl - samozřejmě pěšky - obvykle docela zmožen a opocen - nedovedu si představit, že to lze vyšlapat. Kniha přináší i zážitky z cest, hospod a všelijakých přespávání, kde se dalo. Čtenáře obohacuje i povídání o projížděných místech a zasmál jsem se při teorii znečištění ovzduší kravskými prdy. Kniha je na pěkném papíře a přináší množství dokumentačních barevných fotografií. Jako taková je určitě inspirující k návštěvám Cukráku, Medníku, ale i Píčhory a podobných kopců. Tak, kam to Milča a jeho parta (vyobrazena na zadní předsádce) vezmou příště?

Labská stezka 1:100 000

autor neuveden

Detail knihy Labská stezka 1:100 000

Labská stezka

Martina 4. 4. 2017 3

Kniha - brožura mě trochu zklamala. Čekala jsem více textové části i lepší vypracování mapek. Menší písmo v tiskárně už asi neznají. Jinak obsahuje základní informace o zajímavostech na trase - mohly být obsáhlejší. Zda se dá podle mapek orientovat jsem ještě nezjistila, to uvidím na místě samém. Na obrázku v internetovém katalogu působí brožura daleko lepším dojmem než nakonec udělá. Možná tomuto provedení odpovídá cena, ale za propracovanější titul by si člověk i připlatil. Škoda, že o dané oblasti není vydáno více podobných průvodců.

Na kole s Michalem Jančaříkem - Jižní Morava

JANČAŘÍK Michal

Detail knihy Na kole s Michalem Jančaříkem - Jižní Morava

Na kole vinařskými oblastmi

Jan Bartoš 30. 6. 2016 4

Známý moderátor Michal Jančařík se po dvou předchozích dílech (Šumava a Česká Kanada) pustil i do další oblíbené destinace - Jižní Moravy. Tento průvodce je také předchozím podobný, vede vinařskými oblastmi Znojemska, Mikulovska, Pavlovicka a Hodonínska) a určitě si zachovává úroveň předchozích. Je otázka, jak lze ochutnávku dobrých vín spojit s jízdou na kole, přece jen naše legislativa nedovoluje ani cyklistům jet "pod vlivem", ale popisované trasy se vinařským krajem proplétají. Kniha je doplněna mapami, fotografiemi a poměrně dobrými popisy navštěvovaných míst a určitě může turistovi daná místa dobře přiblížit. Kampak nás asi autor zavede příště - přece jen nevěřím, že by měl mnoho "srdečních oblastí", ale Česko je krásné a na kole lze jezdit téměř všude.

Cyklistické maso v České kotlině

SILNÝ Milan

Detail knihy Cyklistické maso v České kotlině

Adrenalin na kole

Jan Bartoš 9. 1. 2015 5

Kromě normálních cyklistů, kteří si občas vyjedou nějakých 50 km jako rozumný výlet, existují i "blázni", kteří zkoušejí, co se dá vydržet. O existenci závodů typu Loudání českou krajinou či 1000 mil asi každý neslyšel. Autor knihy se zúčastnil téměř všech, některé dokonce zakládal a spolupořádal. Jeho poutavé vyprávění jen dokazuje, že omezení, která většina z nás cítí, lze s úspěchem překonat. Byť za cenu sáhnutí si až na dno. Osobně znám jednoho nadšence, který se podobných závodů zúčastňuje, dojíždí do cíle a je nadšen. Sám některé úseky znám, raději bych je šel pěšky.. Knihu autor napsal už jako čtvrtou v pořadí, vřele doporučuji všem fandům a milovníkům adrenalinu v českém prostředí. Zkoušet podobné závody si netroufám..

S dětmi na kole - 1. díl

ŠINKOVSKÝ Roman

Detail knihy S dětmi na kole - 1. díl

Tipy na rodinné výlety na kole

Jan Bartoš 4. 6. 2014 5

V poslední době se tak nějak "roztrhl pytel" s všelijakými cykloprůvodci. Asi je to dobře, na kole se jezdit dá skoro všude po celé České republice. Jak ukazuje tento cykloprůvodce, lze to i s dětmi. I v místech, kde by se to na první pohled nezdálo.
40 tras je rozloženo do mnoha turisticky přitažlivých oblastí a věřím tomu, že by se tam i dětem mohlo jezdit pěkně. Pro trochu zdatnějšího cyklistu to jsou ale také zajímavé náměty. Nechybí informace o pozoruhodných místech, mapy, místa na ubytování a občerstvení a QR kódy. Seriál tras vychází v časopise Cykloturistika a lze se těšit na další díl(y) tohoto průvodce.

+ dalších 1041 autorů