Jižní stezka Českem od východu k západu

HOCEK Jan

Detail knihy Jižní stezka Českem od východu k západu

Putování při východní a jižní hranici po Česku

Jan Bartoš 11. 6. 2021 5

Zkušený cestovatel Jan Hocek doplnil svou knihu Severní stezka i o Jižní stezku a vytvořil tak (až na slezský úsek) celkem souvislé překonávání českých hranic. Tato kniha začíná v nejvýchodnějším bodě Česka a v 44 denních etapách doputuje až k bodu nejzápadnějšímu. Základní porce obnáší 1052 km, její absolvování se předpokládá pěšky, ale nemalý kus lze zvládnout na kole a také na lyžích. Kniha je plná map a grafů, ale kromě solidního popisu jednotlivých etap (s cílovými místy, kde lze přespat) na čtenáře dýchnou fotografie nádherných míst naší republiky, které vybízejí k návštěvě míst.
Čtenář může projít celou trasu "prstem na mapě", ale mnohem lépe si vybrat určitou část, pohoří nebo i nížinu a tam absolvovat několikadenní pouť a blíže to tam poznat.
Kniha není jen typický průvodce, ale přináší i určité poznámky "z deníku", některé historické poznatky, hlavně však zeměpisné. Pokud je v blízksti trasy zajímavé místo, je na něj upozorněno. Někde jsou i alternativy, ale jen v dílčích částech.
Nemálo míst jsem navštívil a určité části i podle popisu absolvoval, přesto mi tphp snad ještě víc k návštěvě zbývá. Knihou se nejspíš budu inspirovat, i když je potřeba získat podrobnější informace a detailnější mapy.
Knihu chválím, ještě bude vydána Stezka středozemím, kdy se půjde z nejsevernějšího bodu k nejjižnějšímu a bude to taky zajímavé.
V posledních letech bylo vydáno větší množství cestovatelských a turistických knih mnohdy typu průvodců - přesto nejspíš není trh přesycen a o cestování po naší krásné zemi je větší a větší zájem. Naprosto oprávněně - z mnoha míst se pak návětšvníkovi nesmazatelně vryjí do paměti neopakovatelné zážitky.

Nejhezčí túry světa

HOCEK Jan

Detail knihy Nejhezčí túry světa

18 nádherných výletů po celém světě

Jan Bartoš 26. 9. 2017 5

Druhé vydání knihy cestovatele Jana Hocka je určeno všem cestovatelům, kteří by chtěli poznat nejhezčí místa naší planety pěkně pěšky. Jednotlivé trasy jsou rozloženy do všech světadílů, nám je nejbližší asi cesta okolo Mont Blancu nebo přechod Vysokých Tater. Ostatně evropských výletů je přece jen trochu více, ale dojdeme i na Nový Zéland, Aljašku a na další nádherná místa naší planety. Všechny "traily" jsou popsány následovně - napřed je hrubá mapa umístění oblasti, následuje mnoha kvalitními fotografiemi proložený vlastní popisný text k oblasti včetně v rámečkách uvedených speciálností a pozoruhodností. Na konci výletu je schématická mapa s profilem trasy, před ní se dočteme praktické informace o dopravě, ubytování, rizicích, poplatcích, o vhodném období, kdy se na přesun vydat apod. Každé trase je tak věnováno zhruba 12 opravdu povedených stran, kterými se čtenář doslova kochá nádherou dané lokality.
Kniha může být pěkným dárkem, ale i inspirací pro neobvyklé dovolené. Je možný výstup pod Mount Everest, putování tropickými pralesy Afriky, ale i pohádkovými místy Islandu, vidět skvosty Inků a mnoho dalšího. Často píšu - vzhůru z křesla do terénu, tady to je trochu složitější, přece jen mnohé destinace nejsou tak snadno přístupné, navíc vyžadují i nemálo peněz a nějaký čas, přesto ale hezčí pozvánku a inspiraci budete hledat těžko.

+ dalších 1041 autorů