To nejlepší z Blanského lesa

CUKR Jiří

Detail knihy To nejlepší z Blanského lesa

Zajímavá kniha o turisticky atraktivní oblasti

Jan Bartoš 3. 2. 2021 4

Nakladatelství Veduta vydalo další útlý svazek nějaké řady "To nejlepší z", tentokrát o Blanském lese. Když se řekne Blanský les, měly by naskočit lokality Kleť, Český Krumlov, Zlatá Koruna, Holašovice - tedy samá nádherná a turisty vyhledávaná místa, která také v knížečce najdeme. Trochu encyklopedicky psaná publikace doplněná pěknými fotografiemi popisuje oblast Blanského lesa a blízkého okolí, určitě je v rámci rozsahu i obsažná, ale jen o Českém Krumlovu by se dalo napsat násobně víc. Pan Cukr má nejen tuto oblast dokonale zmapovanou, ale zde byl omezen malým rozsahem knihy. Podobně jako o jeho posledních dílech vydaných tímto nakladatelstvím musím konstatovat, že by knize slušel mnohem větší prostor, který by autor dokázal naplnit. Jinak knížku chválím, o některých místech se často nepíše. Pro milovníky výletů je to dobrá inspirace, pro ty, kteří se chtějí dozvědět více je to jen úvod.

Procházka po jihočeských hradech a jejich zříceninách

CUKR Jiří

Detail knihy Procházka po jihočeských hradech a jejich zříceninách

Jihočeské hrady stojí za návštěvu

Jan Bartoš 11. 7. 2019 5

Osvědčený jihočeský autor popsal ve své poslední knize na 40 jihočeských hradů a zřícenin. U každého objektu je jeho umístění a přístup k němu, historie, co je tam k vidění a množství zajímavých informací. Samozřejmostí jsou i pěkné fotografie a přehledná mapa v úvodu.
Na konci knihy nás potěší seznam hradů, které byly přestavěny na zámky (jako Blatná, Orlík a další), seznam hradů, které se nedochovaly, seznam hradů domnělých a tvrzí. Přiloženy jsou i nadmořské výšky hradů a velmi bohatý seznam literatury. I tak knížka dosáhla jen něco málo přes 120 stran, což mi přijde jako málo. Knihu chválím, drtivou většinu objektů jsem už navštívil, ale plno informací pro mne bylo nových - třeba to, že Helfenburk se mohl počeštěně jmenovat Pomocník.
Kniha, jak autor v ůvodu předesílá, má sloužit právě novými informacemi a zlákáním k návštěvě - to se určitě zdařilo.