Ta z katovny

ŠTELOVÁ Diana

Detail knihy Ta z katovny

Ta z katovny - recenze

Magda Černá 3. 7. 2023

Debutový román literární redaktorky a teď už i spisovatelky Diany Štelové mě oslovil hned svou anotací - a po přečtení musím říct, že jsem dostala přesně to, co jsem očekávala, a ještě i něco navíc! V tomto psychologickém románu s prvky gotického hororu a se správnou porcí jemně mrazivé duchařiny sledujeme dvě dějové a časové linky - přítomnost s Lucií, mladou ženou, která si v sobě nese několik traumat z dětství i z nevydařených vztahů s muži v dospělosti, a minulost s hraběnkou Celestýnou, která před mnoha lety obývala sídlo nedaleko od Luciina nového bydliště, a s Lucií naváže duchovní pouto s nadějí, že její duše konečně najde klid...

Knížka se neuvěřitelně dobře četla, a kdyby nade mnou jeden den nezvítězila únava, snad bych ji i zvládla na jeden zátah. Takhle jsem ale aspoň mohla vyzkoušet, jak poznám dobrou knihu - neustále přemýšlím o ní a o osudech postav i ve chvílích, kdy zrovna nečtu. Někdo by mohl namítnout, že dva propojené osudy v různých dobách nejsou příliš originální, ale mě třeba tento motiv hodně baví! Díky vytříbenému a poetickému jazyku autorky na mě dýchala ponurá a temná atmosféra i při čtení na letním slunci. V díle rovněž najdeme skvěle vykreslenou psychologii postav - ať už u týrané Celestýny, nebo u úzkostné Lucie, kterou sužuje i mně dobře známý "overthinking". Byť příběhem prostupovala i romantika v Luciině vztahu s Petrem, líbilo se mi, že se autorka nepřiklonila ke zbytečně přeslazenému konci a naopak Lucii dala naději, že z událostí vyjde jako silná a nezávislá žena. A v neposlední řadě musím ocenit i krásné zpracování knihy, kdy se pod přebalem s Lucií skrývají knižní desky s Celestýnou, a pasáže z pohledu obou žen jsou taktéž typograficky odlišeny.

Doporučuji všem, kteří si rádi přečtou lehčí horor s vynikající atmosférou a silným příběhem!

Zuzanin dech

KATALPA Jakuba

Detail knihy Zuzanin dech

Silný příběh

Linda Dobřická 30. 4. 2021 5

Dalo by se říct, že Zuzanin dech sleduje rodinu Libeskindových od jejich vzestupu k pomalému pádu. Hlavní hrdinka, která prožila dětství a dospívání jako princezna u movitých rodičů a končí v koncentračním táboře jako pokusný králík krutého doktora. Celou knihu sledujeme její přátelství s dvěma chlapci, které později nevyhnutelně přerůstá v lásku a ona si musí vybrat. Zvolí správně?

Doporučila bych milovníkům knihy Hana od Aleny Mornštajnové. Zuzanin dech mě však vtáhl mnohem více. Nelze jinak než dát 5 hvězd.

Stromy znamenají svět

POWERS Richard

Detail knihy Stromy znamenají svět

Nádhera

Věra Ševčíková 16. 3. 2021 5

Kniha se mi líbí moc. Ještě ji nemám dočtenou ale zatím mně velmi, velmi zaujala. Jako červená nit se celou knihou vine zásadní myšlenka o lidstvu a jeho nepatřičných krocích při drancování naší planety. Co vůbec dává lidem právo zužitkovávat v tak hojné a stupňující se míře, v tak relativně krátké době, všechny ty dary přírody, které jsou tady miliardy let? Jen pro hromadění majetku a věcí, které se stávají čím dál rychleji nepotřebné. Pro chamtivost, krátkozrakost s nedozírnými a nevratnými následky.
Tato kniha by měla být povinnou četbou pro každého...

Kletba rodu Cajthamlů

VELINSKÝ Jaroslav

Detail knihy Kletba rodu Cajthamlů

knihy Jaroslava Velinského

Nataša Kinská 16. 3. 2021 5

Detektivky s Otou Finkem jsou skvělé. Jaroslav Velinský píše skvěle. Je jen málo detektivek, u kterých se i zasmějete. Jeho text je napínavý a přitom vtipný. A to, jak popisuje ženy, čeho si všímá a jak to dokáže napsat.
Je jen velká škoda, že nevyšly všechny. Ráda bych si přečetla i knihy z doby, kdy byl Ota Fink soustružníkem a připomněla si, jak se vlastně na kriminálku dostal. Myslím, že je nás takových víc.

Jáchymovští démoni

VONDRUŠKA Vlastimil

Detail knihy Jáchymovští démoni

chycen Vondruškou

Pave 5. 3. 2021 5

V současné chvíli jsem Vondruškou pohlcen. Není problém přečíst i dvě jeho knížky za týden, jak je to čtivý. Dlouho jsem o tomto autorovi nevěděl a teď mu propadl. Ať už je to Oldřich z Chlumu nebo Jiří Adam, tak pro chlapa, který vyrostl na historických románech a má rád detektivky jako Sherlock nebo Hercule Poirot, je tahle česká variace příjemnou odpočinkovou záležitostí.

Bábovky

TŘEŠTÍKOVÁ Radka

Detail knihy Bábovky

zajímavé, čtivé, příběhy postav

Marcela Šlehoferová 23. 2. 2021 5

odpočivná kniha, pro ženy

Dlouhá trať

HANIŠOVÁ Viktorie

Detail knihy Dlouhá trať

Kniha pro vnučku

Helena Felcmanová Vysušilová 22. 2. 2021 3

Knížku jsem vybrala na základě recenzí, ale asi jsem přehlédla, že se jedná o povídky. Měl to být dárek pro vnučku (14 let) za vysvědčení, ráda čte detektivky.... A to jsem tedy netrefila, ještě, že jsem si jí nejdříve přečetla sama. Ta témata jsou sice aktuální, ale tak drsná, že i já jsem měla problém večer usnout a nevím, jestli by to nepoznamenalo rozvoj dětské duše. A její maminka psychiatr, tak to už jsem si netroufla vůbec...(možná spíš darovat mamince..).Pominu-li ta témata, tak mně vadilo, že časový rámec povídek rozebíral nějakou situaci nejprve podrobně, pomalu hodinu za hodinou a potom to přeskákalo šup několik let a dalších několik let...spíš by to bylo možná na to, že by se z některých povídek dal udělat román. A navíc, v dnešní době, kdy potřebujeme spíš optimismus, tak tady to bylo hodně pesimistické.....fakt to není žádná odpočinková nebo zábavná četba. Pěkně vás to postaví do pozoru a nutí o některých věcech hodně přemýšlet (jestli to byl záměr autorky?).....

Skoro úplně normální

SUNDERLANDOVÁ Hannah

Detail knihy Skoro úplně normální

Skoro úplně normální

Vladimíra Sedláčková 22. 2. 2021 5

Kniha Skoro úplně normální mě velmi mile překvapila. Je čtivá, s laskavým humorem a dobře vykreslenou hlavní postavou. Ačkoli hrdinka mi není věkově blízká, držela jsem jí palce už od začátku. Sledovat její postupnou proměnu v krásnou lidskou bytost je zábavné a zajímavé. Každý prochází někdy těžkým obdobím, kniha dává naději, že může vše dobře dopadnout a v dobré se obrátit. V této době je potřeba trochu romantiky, humoru, nadhledu a zamyšlení se nad sebou. Doporučuji.

Šikmý kostel 2

LEDNICKÁ Karin

Detail knihy Šikmý kostel 2

Paráda!!

Magdalena Zikmundova 10. 2. 2021 5

Občas se člověku stane, že si před spaním dá pár stránek knihy a po dvou listech je ukolíbán do spaní...a občas se stane, že se s rodinou večer loučíte čím dál tím dříve a už při přípravě večeře se těšíte, jak hupsnete do postele a budete číst a číst a těšit se z toho, že kniha je i tlustá!! U obou knih paní Karin Lednické se mi toto děje!! Navíc, když se ve tři v noci vzbudím, nezetlačuji víčka k násilnému znovuusnutí ale potmě sáhnu na noční stolek na známé místo a neslyšně opouštím ložnici a stěhuji se do pokoje mé dospělé, už jinde žijící dcery, abych mohla v příbězích Šikmého kostela pokračovat, co to jde. Je to opravdu poutavé čtení, silné příběhy, krásný jazyk nutící k tomu zapojit naplno fantazii a vžít se osobně do příběhu a v neposlední řadě i hluboké poznávání té doby, reálií, které do této doby člověk jen matně tušil, dějinných souvislostí, které si poskládáváte jako puzzle do svých znalostí dějepisu. Děkuji ji ti Ráďo(moje kamarádka), žes mě ke čtení knihy, kterou jsem měla už v kupičce doma koupenou, poňoukla...DĚKUJI VÁM skvělá paní Karin Lednická...do této doby jsem o Vás neměla ani tuchy a teď jsem ráda, že jste toto téma probudila k životu takovýmto způsobem. Díky i za krásné rozhovory, které jsem s Vámi slyšela a četla. ......a lidé!!!!! ČTĚTE!!!!!!!

Dalajlamova kočka a čtyři tlapky duchovního úspěchu

MICHIE David

Detail knihy Dalajlamova kočka a čtyři tlapky duchovního úspěchu

Kočkománie

Romana Šourková 9. 2. 2021 4

Přiznávám, dva díly (druhý a třetí) jsem měla dva roky doma bez povšimnutí.... asi jsem musela dozrát .-) No ale jakmile jsem přečetla nejprve dvojku, začala kočkománie… okamžitě objednat jedničku a... ona je i čtyřka D-) … tři díly přečteny jedním dechem... přiznávám, že u čtyřky jsem se nějak zasekla... přijde mi jinak pojatá a už to tolik nehltám.... ale celkově musím říct, že doooost dobrý :-)

Hana

MORNŠTAJNOVÁ Alena

Detail knihy Hana

V sobotu koupeno, v neděli dočteno

Zuzana Schovancová 30. 1. 2021 5

Nemohla jsem se od knihy odtrhnout, ten víkend jsem nevařila ani neuklízela. Vše obstaral manžel, nic jiného mu nezbylo. Byla jsem natolik vtažena do života jiné rodiny a spolu s nimi jsem prožívala jejich štěstí, radost, lásku, zklamání, ztráty i smutek, že má šla výjimečně stranou. Tak silný příběh to byl.

Mona

BELLOVÁ Bianca

Detail knihy Mona

Sázka na jistotu

Jaroslava Pechová 27. 1. 2021 5

Knížky B. Bellové dokáží zaujmout nejen výběrem pro nás neobvyklého prostředí, ale hlavně vystižením charakterů lidí, kteří jednají podle svého přesvědčení a svědomí, i když si to třeba v rozhodujících okamžicích ani neuvědomují. Všechny zatím vydané prózy této autorky jsou sázka na jistotu.

Cilčina cesta

MORRISOVÁ Heather

Detail knihy Cilčina cesta

Cilčina cesta

David Húšť 27. 1. 2021 5

Hlavní postava Cilka je zmiňována také v knize Tatér z Osvětimi. Z Osvětimi byla převezena do ruského vězení - gulagu. Dobře popsány rozdíly mezi oběma tábory. Děj se stále zajímavě vyvíjí. Kniha dává nahlédnout do prožívání i podmínek vězení. Moc zajímavě a poutavě psané. Doporučuji.

Dalajlamova kočka

MICHIE David

Detail knihy Dalajlamova kočka

Skvělá četba

Romana Šourková 23. 1. 2021 5

Pro mě velice přínosná kniha. Je zde spousta situací ze života, které můžeme prožít a přitom si neuvědomujeme, co to může znamenat.... všechno má nějaký důvod, ale záleží na našem pohledu, často špatně zhodnotíme, co to pro nás znamená, co nám tím život chce říci...

Úzkosti a jejich lidé

BACKMAN Fredrik

Detail knihy Úzkosti a jejich lidé

Skvělá zábava

20. 1. 2021 5

Přečetl jsem za tři dny a moc jsem si to užil. Zábavné, smutné, ze života. Trochu jakobych četl holywoodský film, akorát holywoodský film nedokáže tohle všechno zachytit tak, jako kniha. :)

Kde zpívají raci

OWENSOVÁ Delia

Detail knihy Kde zpívají raci

Vyjímečná

Zdeněk M. 7. 1. 2021 5

Kniha mne velmi příjemně překvapila. Autorka má dar velmi poetických popisů přírody, ale nejen to. Zaznamenal jsem skvělé tempo příběhu, dokonalou cestu k pointě. Doporučuji k přečtení.

Nočník neohrožené ženy

BENETT Eva

Detail knihy Nočník neohrožené ženy

Nočník do každé rodiny!

Václava Zamazalová 29. 12. 2020 5

Nočník je úžasný. Milé čtení, chytré postřehy, vtip a nadhled. Jak už to u blogu-deníku bývá, některé texty se vymykaly většinovému duchu, což mne trochu mrzí, ale i tak jsem názoru, že na nočním stolku budu Nočník mít dlouho a dlouho se budu vracet k mnohým textům (i třeba formou Otevřu někde - přečtu 1 - 5 stránek - pokochám se - odložím - usnu).

Kronika zániku Evropy

VONDRUŠKA Vlastimil

Detail knihy Kronika zániku Evropy

Tíživá budoucnost...?

Lum 20. 12. 2020 5

Velmi dobře napsaná a čtivá kniha s dobovými fakty a podle mě i celkem děsivým pohledem do budoucna. Poodhaluje i "hrubé" základy sociologie a zároveň objasňuje "záhadné" činy a postoje evropských politiků.
Vřele doporučuji všem, kteří se zajímají o dění současné Evropy a není jim lhostejná budoucnost jejich dětí...

Podzimní boogie-woogie

ŠVANCARA Jan

Detail knihy Podzimní boogie-woogie

DOPORUČUJI!

Zuzana 21. 11. 2020 5

Knihu vřele doporučuji. Má svižné tempo, konec každé kapitoly Vás nenechá spát, dokud se nepustíte do další a další až jste na konci samotné knihy :) Kniha je psána s lehkostí, s vtipnými slovními obraty. Zároveň má ale i svou vážnou tvář dotýkající se skutečných osudů legionářů. Kniha je obohacena zajímavostmi vypovídající o autorově širokém rozhledu.
Je zajímavá svým zasazením děje do reálného brněnského prostředí.
Její styl mi připomíná detektivky s Philipem Marlowem.

Zlomené srdce

WEAVER Tim

Detail knihy Zlomené srdce

Promyšlené, napínavé!

Pavla Samcová 20. 11. 2020 5

Kniha Zlomené srdce se mi četla stejně dobře jako všechny předchozí tituly od Tima Weavera. Zlomené srdce je skvěle napsaný, do detailu promyšlený thriller, plný zvratů a překvapivých rozuzlení. Hlavní postava David Raker opět pátrá po zmizelé osobě a na cestě za odhalením tajemství je vystaven situacím, ve kterých je ohrožen i jeho vlastní život. Knihu Zlomené srdce jsem přečetla během jednoho dne - vzala jsem ji do ruky a četla jsem dokud jsem nedočetla do konce. Rozhodně doporučuji!

Tajemství sídla Craven Manor

COATES Darcy

Detail knihy Tajemství sídla Craven Manor