Kudy na šumavské vrcholy

HAJŠMAN Jan

Detail knihy Kudy na šumavské vrcholy

Skoro všechny cestičky na vrcholy a známé šumavské hory

Jan Bartoš 8. 12. 2020 5

Pěkně udělaná kniha představuje 34 šumavských vrcholů - mnohých za hranicemi, ale i Libína, Věnce či Kleti v šumavském podhůří a popis způsobů, jak dosáhnout vrcholy. Každá hora je představena nadmořskou výškou, historickými názvy a políčkem pro datum jejího zdolání, dále jsou uvedeny kilometry na výchozí bod výstupu z Prahy, Plzně a Českých Budějovic, Po popisném odstavci následuje i pohled na pozoruhodnosti v okolí. Těžiště knihy je v popisu několika způsobů výstupu na vrchol, obvykle po některé ze značených pěších turistických tras, kde je uvedena délka, převýšení a důležité body trasy. Na některé vrcholy vedou i neznačené trasy, kde je zákonitě popis podrobnější včetně upozornění na problémová místa. Samozřejmě jsou zohledněny I. zóny Národního parku Šumava, kam se smí jen po značených trasách a někdy i jen v určitém časovém období. Významné je i uvedení výchozích míst, možností občerstvení a případného přespání. Každá hora je doplněna několika fotografiemi, výhledy jsou opatřeny popisky. U fotografií jsou hůře čitelné, tmavé písmo se občas ztrácí. V knize je na začátku přehledná schématická mapa, k výstupům se neobejdeme bez podrobných map, kterých je k dispozici dost.
Kniha slouží jako skvělý návod, jak se na kterou horu či vrchol dostat, jak je to náročné a dává pomůcku pro plánování výletů, které mohou být i vícedenní.
Některé vrcholy jsem zdolal, některé na mne ještě čekají - s touto knihou na pěkném papíru (mimochodem způsobem provedení podobnou knize o 77 výletech do Brd ze stejného vydavatelství) se budu snažit o jejich pokoření.
Pěkný vánoční dárek - při inverzním podzimním počasí bylo z několika míst krásně vidět na Alpy a jejich známé hory. Velmi chválím vydavatelství Starý most za podobné knihy a doufám, že ještě nějaké pěkné vytvoří.

Plzeňský místopis

HAJŠMAN Jan, MAZNÝ Petr

Detail knihy Plzeňský místopis

Depa a pročpa se takle říká?

Jan Bartoš 28. 11. 2018 5

Brno má hantec, Plzeň má také své nářečí, které asi není úplně vždy tak výrazné. Přesto po loni vydaném Plzeňsko-českém slovníku vychází druhá kniha, která vysvětluje a popisuje jednotlivé lokality Plzně a blízkého okolí. Nakladatelství Starý most i letos vydalo mnoho pěkných víceméně regionálních knih, které jsou určeny i čtenářům z jiných koutů republiky. Plzeňský místopis je abecedně uspořádaný přehled i dnes neexistujících a zaniklých uliček, plácků a čtvrtí, je doplněn fotografiemi, i historickými. Líbí se mi, byť nejsem zez Plzně a tuto město znám jen málo.

Tajemství vrcholů Českého lesa I.

HAJŠMAN Jan, VOGELTANZ Jaroslav

Detail knihy Tajemství vrcholů Českého lesa I.

Více o některých vrcholech málo známého pohoří

Jan Bartoš 17. 12. 2014 5

Osvědčená dvojice autorů plzeňského nakladatelství Starý most se po Šumavě, Brdech a kopcích Plzeňska vypravila do Českého lesa. První díl představuje Čerchov a asi 15 dalších vrcholů, které jsou přece jen méně navštěvované a méně známé než třeba šumavské vrcholy. Ke každému vrcholu najdeme v knize popis, historii, přístup k vrcholu, mapku a spoustu fotografií. Za přínosné považuji zejména úryvky ze starých průvodců. Publikace nabízí i vrcholy na německé straně. Kniha přímo vybízí k návštěvě některých míst, která většinou neznáme. Český les s pohnutou historií starší i novější si naši pozornost bezesporu zaslouží. Už se těším na druhý díl o tomto pohoří.

Brdy z nebe

HAJŠMAN Jan, MAZNÝ Petr, VOGELTANZ Jaroslav

Detail knihy Brdy z nebe

Další krásný kout naší vlasti

Jan Bartoš 4. 11. 2014 5

Brdy patří k místům, kam se kvůli armádě moc nesmí, jen tak na několik vybraných míst. To se snad změní a snad už za pár let budeme moci touto krajinou chodit stejně nadšeně jako jinými přírodními parky Česka. Alespoň si můžeme prohlédnout na několika stovkách leteckých snímků, jak to vypadá. V knize uvidíme letecky města jako Příbram, Rokycany, Hořovice, ale i méně či více známé kopce jako Tok, Praha, Třemšín, Plešivec. To vše doplňují i pohledy na vojenská cvičiště a základny. Výpravná a dobře udělaná publikace doplňuje předchozí tématicky podobné knihy a je tou nejlepší pozvánkou k snad blízké návštěvě většiny tamních míst.

Tajemství brdských vrcholů I.

HAJŠMAN Jan, VOGELTANZ Jaroslav

Detail knihy Tajemství brdských vrcholů I.