Orlické hory známé i neznámé

DAVID Petr

Detail knihy Orlické hory známé i neznámé

Orlické hory jsou nenáročné, ale pěkné pohoří

Jan Bartoš 21. 6. 2022 4

Osvědčení autoři mají nevysychající zásoby materiálu pro pěkné knížky z naší krásné vlasti. Tentokrát zamířili do Orlických hor, kde je celá řada známých i méně známých turisticky atraktivních míst, nádherné přírody, množství zajímavých chaloupek, ale i církevních objektů jako kostel v Neratově či starodávný v Slavoňově. Jako malý pamatuji cesty s rodiči na chatu na Čiháku, kde jsem se učil lyžovat, či nedalekou Zemskou bránu nebo přehradu Pastviny. Nedokončené opevnění betonovými bunkry je na více místech, kolos zvaný Hanička, ale i další zvou návštěvníky. I podhůří Orlických hor má mnoho lákadel, asi nejvíc Nové Město nad Metují, ale i Dobruška, Rychnov nad Kněžnou, Žamberk, Letohrad a další stojí za návštěvu.
Kniha je rozdělena do několika oblastí podle center, přináší takřka úplný soupis jejich historie, pamětihodností, ale i slavných rodáků. Mnoho výletů vede krásnou přírodou, objevuje krásy menších vesnic. A nechybí ani rozmanité historky a legendy, o kterých ne vždy víme. To vše doplněno pknými fotografiemi a určitými vzpomínkami obou téměř nestárnoucích autorů.

Kniha navazuje na několik předchozích dílů a tak trochu postupuje směrem k východu, ale to nemusí mnoho znamenat, kdoví o čem bude další svazek. V každém případě se na další dílka obou autorů a jejich rodin budu těšit.

Zmizelá Šumava – S Emilem pěšky

FISCHER Jan, KINTZL Emil

Detail knihy Zmizelá Šumava – S Emilem pěšky

Pěkné loučení se šumavským velikánem

Jan Bartoš 9. 6. 2022 5

Pan Emil Kintzl, jeden z největších znalců Šumavy, nás bohužel v březnu opustil. Poměrně útlou knížku se 7 pěšími výlety zejména v okolí Kašperských Hor beru jako vydařené rozloučení s touto osobností. Knížka je plná pěkných fotografií nádherné šumavské krajiny, ale i pana Emila Kintzla. Výlety jsou poměrně lehké a krátké, ukazují některá neznámá nebo málo známá místa a občas odkazují na pasáže skvělé trilogie Zmizelá Šumava. Popis tras je poměrně podrobný, mapy jsou přehledné a v textu je mnoho zajímavého a podnětného.
Hodně mě mrzí, že jsem se s panem Emilem Kintzlem nikdy nesetkal, ale věřím, že jeho odkaz bude naplněn. Pevně věřím v otevření průchodu Luzenským údolím a opětovné vyznačení turistické trasy k přechodu Modrý sloup.

Jižní stezka Českem od východu k západu

HOCEK Jan

Detail knihy Jižní stezka Českem od východu k západu

Putování při východní a jižní hranici po Česku

Jan Bartoš 11. 6. 2021 5

Zkušený cestovatel Jan Hocek doplnil svou knihu Severní stezka i o Jižní stezku a vytvořil tak (až na slezský úsek) celkem souvislé překonávání českých hranic. Tato kniha začíná v nejvýchodnějším bodě Česka a v 44 denních etapách doputuje až k bodu nejzápadnějšímu. Základní porce obnáší 1052 km, její absolvování se předpokládá pěšky, ale nemalý kus lze zvládnout na kole a také na lyžích. Kniha je plná map a grafů, ale kromě solidního popisu jednotlivých etap (s cílovými místy, kde lze přespat) na čtenáře dýchnou fotografie nádherných míst naší republiky, které vybízejí k návštěvě míst.
Čtenář může projít celou trasu "prstem na mapě", ale mnohem lépe si vybrat určitou část, pohoří nebo i nížinu a tam absolvovat několikadenní pouť a blíže to tam poznat.
Kniha není jen typický průvodce, ale přináší i určité poznámky "z deníku", některé historické poznatky, hlavně však zeměpisné. Pokud je v blízksti trasy zajímavé místo, je na něj upozorněno. Někde jsou i alternativy, ale jen v dílčích částech.
Nemálo míst jsem navštívil a určité části i podle popisu absolvoval, přesto mi tphp snad ještě víc k návštěvě zbývá. Knihou se nejspíš budu inspirovat, i když je potřeba získat podrobnější informace a detailnější mapy.
Knihu chválím, ještě bude vydána Stezka středozemím, kdy se půjde z nejsevernějšího bodu k nejjižnějšímu a bude to taky zajímavé.
V posledních letech bylo vydáno větší množství cestovatelských a turistických knih mnohdy typu průvodců - přesto nejspíš není trh přesycen a o cestování po naší krásné zemi je větší a větší zájem. Naprosto oprávněně - z mnoha míst se pak návětšvníkovi nesmazatelně vryjí do paměti neopakovatelné zážitky.

25 tajemství Prahy

ČERNÝ David

Detail knihy 25 tajemství Prahy

Úžasná kniha

Dana Odehnalová 9. 3. 2021 5

Kniha na mě působila naprosto originální, zákoutí Prahy prezentované velmi působivě. K některým kapitolám jsem se vracela a poučovala zbytek rodiny. Zakoupila jsem i druhý díl. Díky za takové knihy!

To nejlepší z Blanského lesa

CUKR Jiří

Detail knihy To nejlepší z Blanského lesa

Zajímavá kniha o turisticky atraktivní oblasti

Jan Bartoš 3. 2. 2021 4

Nakladatelství Veduta vydalo další útlý svazek nějaké řady "To nejlepší z", tentokrát o Blanském lese. Když se řekne Blanský les, měly by naskočit lokality Kleť, Český Krumlov, Zlatá Koruna, Holašovice - tedy samá nádherná a turisty vyhledávaná místa, která také v knížečce najdeme. Trochu encyklopedicky psaná publikace doplněná pěknými fotografiemi popisuje oblast Blanského lesa a blízkého okolí, určitě je v rámci rozsahu i obsažná, ale jen o Českém Krumlovu by se dalo napsat násobně víc. Pan Cukr má nejen tuto oblast dokonale zmapovanou, ale zde byl omezen malým rozsahem knihy. Podobně jako o jeho posledních dílech vydaných tímto nakladatelstvím musím konstatovat, že by knize slušel mnohem větší prostor, který by autor dokázal naplnit. Jinak knížku chválím, o některých místech se často nepíše. Pro milovníky výletů je to dobrá inspirace, pro ty, kteří se chtějí dozvědět více je to jen úvod.

25 tajemství Prahy

ČERNÝ David

Detail knihy 25 tajemství Prahy

25 tajemství Prahy

Helena Zyková 2. 2. 2021 4

Kniha přináší užitečné a zajímavé informace. Do našich třiceti let jsme s manželem byli oba "PražácI", než jsme byli postaveni do situace, kdy jsme řešili náš rodinný život přesídlením do blízkosti Prahy, do Říčan. Přesto jsme celý život dennodenně dojížděli do Prahy do zaměstnání. Náš říčanský domek se proměnil v noclehárnu, neměli jsme vůbec čas na poznávání těch nej ... míst Prahy. Nyní jsme oba v penzi; kdy jindy než teď máme možnost se městu věnovat? Kniha je pro nás cenným zdrojem informací a těšíme se, až pomine tahle hrozná covidová doba, že se do Prahy spolu vypravíme a obě knihy si vezmeme s sebou. Nebude další pokračování? Děkujeme dopředu ...
Helena a Jiří Zykovi, Říčany u Prahy

Kudy na šumavské vrcholy

HAJŠMAN Jan

Detail knihy Kudy na šumavské vrcholy

Skoro všechny cestičky na vrcholy a známé šumavské hory

Jan Bartoš 8. 12. 2020 5

Pěkně udělaná kniha představuje 34 šumavských vrcholů - mnohých za hranicemi, ale i Libína, Věnce či Kleti v šumavském podhůří a popis způsobů, jak dosáhnout vrcholy. Každá hora je představena nadmořskou výškou, historickými názvy a políčkem pro datum jejího zdolání, dále jsou uvedeny kilometry na výchozí bod výstupu z Prahy, Plzně a Českých Budějovic, Po popisném odstavci následuje i pohled na pozoruhodnosti v okolí. Těžiště knihy je v popisu několika způsobů výstupu na vrchol, obvykle po některé ze značených pěších turistických tras, kde je uvedena délka, převýšení a důležité body trasy. Na některé vrcholy vedou i neznačené trasy, kde je zákonitě popis podrobnější včetně upozornění na problémová místa. Samozřejmě jsou zohledněny I. zóny Národního parku Šumava, kam se smí jen po značených trasách a někdy i jen v určitém časovém období. Významné je i uvedení výchozích míst, možností občerstvení a případného přespání. Každá hora je doplněna několika fotografiemi, výhledy jsou opatřeny popisky. U fotografií jsou hůře čitelné, tmavé písmo se občas ztrácí. V knize je na začátku přehledná schématická mapa, k výstupům se neobejdeme bez podrobných map, kterých je k dispozici dost.
Kniha slouží jako skvělý návod, jak se na kterou horu či vrchol dostat, jak je to náročné a dává pomůcku pro plánování výletů, které mohou být i vícedenní.
Některé vrcholy jsem zdolal, některé na mne ještě čekají - s touto knihou na pěkném papíru (mimochodem způsobem provedení podobnou knize o 77 výletech do Brd ze stejného vydavatelství) se budu snažit o jejich pokoření.
Pěkný vánoční dárek - při inverzním podzimním počasí bylo z několika míst krásně vidět na Alpy a jejich známé hory. Velmi chválím vydavatelství Starý most za podobné knihy a doufám, že ještě nějaké pěkné vytvoří.

Průvodce po technických památkách Jižních Čech: Písecko a Strakonicko

BÍLEK Josef

Detail knihy Průvodce po technických památkách Jižních Čech: Písecko a Strakonicko

Technické památky ne jihozípadě Čech

Jan Bartoš 23. 11. 2020 4

Útlá knížka představuje asi 120 zajímavých technických staveb přibližně na území bývalých okresů Písek a Strakonice - mírně mimo je Železný Újezd a jen nepatrně Chanovice. Většina staveb jsou rozhledny - je jich hodně, většinou jsou snadno dostupné a volně přístupné. Další významnou skupinou jsou mosty a viadukty, některé jsou hodnotné i v rámci celé republiky - třeba Kamenný most v Písku a mosty přes Orlickou přehradní nádrž. Jsou zde i další památky - mlýny, pivovary, zemský hřebčinec, elektrárny, Žižkův pomník u Sudoměře, areál Stonehenge ve Strakonicích a další. Těžko říci, zda bych si vzpomněl na další - asi ano, kamenné rozcestníky, rybářské nádrže, ale výběr je solidní. U každé památky jsou data, otevření a přístup - jen rozhledna Pětnice v Záboří je nějaký čas přístupná velmi omezeně - klíč nutno sehnat na obecním úřadě.
Kniha je inspirativní pro výlety - na kole i pěšky, lze přitom zahlédnout i mnoho z hezké pošumavské krajiny a vesnické stavby, které jsou také svým způsobem památkami.
Kniha má otevírat sérii o technických opamátkách Jižních Čech, budu se těšit na další okresy. Je jen škoda, že ceny knih se neustále zvyšují - zde už vyjde stránka na více než 2 Kč, byť je užit kvalitní papír a fotky jsou celkem vydařené.

Krušné hory známé i neznámé

DAVID Petr, SOUKUP Vladimír

Detail knihy Krušné hory známé i neznámé

Krušné hory už nejsou "krušné"

Jan Bartoš 6. 8. 2020

Osvědčený tým okolo pánů Davida a Soukupa se pustil do přiblížení pohoří, které si ještě nedávno spojujeme se zničenými lesy a pustou krajinou. ostatně ani slovo "krušné" v názvu hor nelze hodnotit jako špatné, ale souvisí s těžbou. Koneckonců debaty o možné těžbě lithia u Cínovce to dokazují. Krušné hory jsou poměrně rozsáhlým pohořím, proto je kniha rozdělena do několika oblastí a od západu postupuje k východu. Jak je dobrým zvykem těchto publikací, přináší popisy jednotlivých lokalit a v rámečkách různé zajímavosti, pověsti a historky. Vše je doplněno barevnými fotografiemi a osobními předmluvami autorů k jednotlivým oblastem, Publikace (taky jako tradičně) přináší jen jednu poměrně obecnou mapu oblasti, případný návštěvník musí mít určitě podrobnější. Také informace pro turisty jsou skromné, což ale v dnešní době není tolik na škodu, skoro vše najdeme na internetu. Kniha se kvůli omezenému rozsahu nemůže věnovat městům, které jsou na okraji Krušných hor, výjimkou je podrobně popsaný Chomutov a Litvínov, je možná škoda, že se na Sokolov, Teplice, a blízkou Kadaň nedostalo.
K celé edici známých a neznámých pohoří mám ještě poznámku, že za více peněz dostáváme stále méně. Ale to neplatí jen o knihách. Držím palce, abychom se dočkali dalších knih tohoto typu, třeba Českomoravská vysočina, Jeseníky, Beskydy a další si o to říkají. A jak píšu - vzhůru do krásné české krajiny, Krušné hory za návštěvu stojí.

Brdy

MAKAJ Tomáš

Detail knihy Brdy

Brdy jsou krásné

Jan Bartoš 22. 6. 2020 5

O Brdech bylo v poslední době vydáno několik knih, tato je od místního znalce Tomáše Makaje a přináší 77 lokalit, které stojí za návštěvu - jsou tam rozhledny a vyhlídková místa, technické pamětihodnosti, zajímavé přírodní kouty, vodní nádrže, zbytky vojenských staveb, zámečky, zbytky hradů a mnoho dalšího. Každý si určitě vybere svou trasu, kdy skloubí i návštěvu několika míst.
Kniha je na krásném papíře plná skvělých fotografií zejména Jaroslava Vogeltanze, každé lokalitě jsou obvykle věnovány dvě strany, jsou uvedeny vzdálenosti od Prahy, Plzně a Příbrami, nechybí GPS souřadnice, výchozí místo a co je okolí. Na začátku je přehledná mapa všech 77 míst, která jsou řazena do okresů Rokycany, Plzeň-jih, Příbram a Beroun.
Pohříchu je to mapa jediná, asi by si čtenář měl obstarat kvalitní turistickou mapu.
A jako malý problém je u některých kapitol tisk textu na barevném pozadí fotografií, to trochu vadí u tmavší modré či šedivé, ale samozřejmě to přečíst lze.
Kniha také navazuje na podobné publikace o Šumavě a určitě se v žádné knihovně fandů tohoto krásného a zatím neobjeveného pohoří, kterým Brdy jsou, neztratí.
Tak teď jen vzhůru na cesty - přece jen mám v Brdech velké mezery, které je záhodno zaplnit.

Kokořínsko

RYVOLOVÁ Soňa

Detail knihy Kokořínsko

doporučené výlety

Alice M. 21. 6. 2020 3

Jsem zvyklá na Ottův turistický průvodce a tato kniha je úplně jiná. Málo fotek a při čtení tras jsem musela používat ještě internet pro další info. Pro mě dost nezáživná...

Toulání za šumavskými sklárnami

PECKA Josef

Detail knihy Toulání za šumavskými sklárnami

Další fenomén Šumavy - sklárny

Jan Bartoš 13. 11. 2019 5

Profesionální průvodce Josef Pecka se po svém úspěšném průvodci v trochu podobném duchu pustil do průvodce po Šumavských sklárnách, mnohdy již jen zbytcích. Kniha představuje nejprve sklářství jako řemeslo a dva nejvýznamnější sklářské rody - rod Abelů a Hafenbrädlů. Pak se věnuje devíti regionům, v každém encyklopedicky popisuje jednotlivé sklárny a hutě. Nechybí GPS souřadnice, německý název místa, popis historie lokality a hlavně odstavec Co nám zůstalo po sklárnách dodnes. Samozřejmostí jsou vydařené fotografie, i černobílé historické - na předělech kapitol i dvoustranné, závěrečný rejstřík a seznam literatury. Snad je zákresy lokalit v ručně malovaných mapách nejsou výrazné.
Kniha přímo inspiruje k návštěvám lokalit s důrazným varováním - nekopat na zbytcích, ale jen nasávat atmosféru místa! Osobně jsem mnoho lokalit navštívil, asi stejný počet mi zbývá. Jsem rád, že se pan Pecka tématu uchopil a obohatil šumavskou literaturu o vydařený titul. A kam se asi vydá příště?

Slovinsko

autor neuveden

Detail knihy Slovinsko

Opravdu inspirace na cesty

Martina Pauerová 25. 8. 2019

Našli jsme tam vše, co jsme ve Slovinsku chtěli navštívit .Opravdu je tam spousta inspirujících výletů a mapka pro orientaci také super.

Praha

autor neuveden

Detail knihy Praha

Praha

Renata Arnsteinová 11. 8. 2019 4

Skvělý průvodce pro návštěvu Prahy.

Procházka po jihočeských hradech a jejich zříceninách

CUKR Jiří

Detail knihy Procházka po jihočeských hradech a jejich zříceninách

Jihočeské hrady stojí za návštěvu

Jan Bartoš 11. 7. 2019 5

Osvědčený jihočeský autor popsal ve své poslední knize na 40 jihočeských hradů a zřícenin. U každého objektu je jeho umístění a přístup k němu, historie, co je tam k vidění a množství zajímavých informací. Samozřejmostí jsou i pěkné fotografie a přehledná mapa v úvodu.
Na konci knihy nás potěší seznam hradů, které byly přestavěny na zámky (jako Blatná, Orlík a další), seznam hradů, které se nedochovaly, seznam hradů domnělých a tvrzí. Přiloženy jsou i nadmořské výšky hradů a velmi bohatý seznam literatury. I tak knížka dosáhla jen něco málo přes 120 stran, což mi přijde jako málo. Knihu chválím, drtivou většinu objektů jsem už navštívil, ale plno informací pro mne bylo nových - třeba to, že Helfenburk se mohl počeštěně jmenovat Pomocník.
Kniha, jak autor v ůvodu předesílá, má sloužit právě novými informacemi a zlákáním k návštěvě - to se určitě zdařilo.

Ottův atlas - Výletní trasy: Česká republika

PAULÍK Ivo

Detail knihy Ottův atlas - Výletní trasy: Česká republika

Pěkné tipy na výlety

Jan Bartoš 4. 7. 2019 4

Několikrát jsem psal recenze na průvodce kolektivu okolo Ivo Paulíka a vždy jsem věřil, že jeho další průvodce budou jen lepší a lepší. To se celkem potvrdilo i v tomto poměrné obsáhlém průvodci po celé České republice. Ale stále lze lépe uspořádávat jednotlivé trasy, stále lze ještě více nacházet vhodnější postupy a stále lze nacházet další místa i na popsaných trasách. Uznávám, že bych toho chtěl asi moc. Myslím si, že kniha Výletní trasy Česká republika je solidní přehled mnoha míst naší krásné vlasti, celá řada popsaných tras je vhodná pro poznání nádherných lokalit a určité bonusy kniha přináší. Třeba v uvedení QR kódů jednotlivých tras, třeba v kategorizaci a náročnosti, třeba i v popisech hlavních cílů. Dnes už asi není ta správná doba pro vydávání turistických průvodců v knižní podobě, ale stále budu rád za vznik podobných dílek, i kdybych měl jen cestovat tak říkajíc prstem po mapě.

Rozhlednovým rájem 2019

ŠTEKL Jiří

Detail knihy Rozhlednovým rájem 2019

Rozhledny rostou jako houby po dešti

Jan Bartoš 19. 6. 2019 5

Rozhleden v naší zemi přibývá a podobně tak i knihy, které o nich píší. Osvědčený autor Jiří Štekl, kterému moc fandím, protože rozhledny objíždí na kole i za docela dramatických okolností, jak píše na konci knihy, popisuje jen ty nové případně opravené za poslední dobu. Je to již asi pátá kniha, je ve stejném stylu jako předchozí. Lze obdivovat perfektní kresby, samozřejmostí je encyklopedický popis. Ale i tak je to letos nejméně třetí kniha o rozhlednách, což je asi až moc. Naskýtá se otázka, kolik vlastně rozhleden, které lze navštívit, v Česku je? Pravděpodobně to je někde okolo 450-460, což je na rozměry naší země úžasné.
Jak pravil průvodce úspěšného televizního cyklu nedávno zesnulý Luděk Munzar - Vzhůru na rozhledny!

PAULÍK Ivo

J3U

Jiří Duda 15. 6. 2019 5

Na tuto knihu jsem narazil přímo náhodně. Je tam uvedeno mnoho velmi dobrých tras. Uvažuji, že by měl každý Čech se inspirovat touto knihou a podstatnou část zde uvedenou, by měl poznat a znát.

Nejkrásnější rozhledny ČR

NOVÁK Rostislav

Detail knihy Nejkrásnější rozhledny ČR

Další kniha o rozhlednách

Jan Bartoš 21. 5. 2019

V poslední době vychází stále více knih o rozhlednách. Tato z pera třebíčského autora Rostislava Nováka přináší profily 73 rozhleden, jedno místo je však muzeum. Výběr je silně subjektivní, ale přesto uvedené rozhledny stojí za návštěvu. Ocenit lze povídání o rozhlednách, kdy je splněn podtitulek "a jejich příběhy", nechybí ani souřadnice a určité informace o otvírací době a dostupnosti, které ale jsou někde obsažnější, jinde jen strohé. Rozhledny jsou v publikaci uspořádány abecedně, ale grafické uspořádání mohlo být lepší. A některé překlepy jsou nepříjemné - třeba u rozhledny Milíř to jsou Chody do nebe v názvu, táborský turista, který se zasloužil o výstavbu nové Hýlačky není Přelepek. I přes uvedené nedostatky se knihou dá inspirovat k návštěvě rozhleden a pěkným pohledům na naši krajinu. A těch není nikdy dost.

Přemyslovské střední Čechy

HEJNA Tomáš

Detail knihy Přemyslovské střední Čechy

Průvodce zajímavými místy blízko Prahy

Jan Bartoš 30. 4. 2019 5

Kniha mladého autora představuje deset tras na levé straně Vltavy a jejím výrazným motivem jsou místa spojená s Přemyslovci. Kniha nás upoutá už v předmluvě, kde autor komentuje různé průvodce a uvádí, že on má své popisy tras důkladné a podrobné. To asi nejlépe posoudí ti, kteří podle jeho popisu půjdou, já osobně bych stejně radši připojil solidní aktuální mapu. Dále nás možná překvapí dobré rady na cesty a návod k první pomoci, to opravdu v průvodcích nebývá. Dalším překvapením pro čtenáře může být genealogie Přemyslovců. A nechybí odkazy na významné stránky na internetu, kdy lze využít chytrý telefon.
Ale jádrem knihy je deset výletů s různými odbočkami a doplňky, které lze absolvovat pěšky či na kole. Po tučně vytištěném podrobném popisu trasy následuje poměrně dobrý popis navštívené lokality doplněný černobílými fotografiemi (s tím, že další fotky jsou na webu a v knize je několikastránková barevná příloha), ale také medailónky osobností. Jednotlivé trasy jsou přijatelné délkou, ale závislé na veřejné dopravě, což může o víkendech být problémové. Již první toulka mi přijde poměrně klikatá, ale start v místě Černý Vůl je milý. Z uvedených lokalit, které se nacházejí v první části knihy severozápadně od Prahy, dále se přechází na Slánsko a Kladensko, aby potom kniha končila dále od Prahy na samém nejzazším cípu Středočeského kraje u hradů Točník a Žebrák. Přiznám se, že mne kniha svým provedením zaujala, zdá se, že dobře provede návštěvníky atraktivními místy a že jim představí i různé dějinné události a osobnosti, které třeba tak dobře neznají. A doufám, že autor napíše i nějaké její pokračování.

Sicílie

autor neuveden

Detail knihy Sicílie