Klub nenapravitelných optimistů

GUENASSIA Jean-Michel

Detail knihy Klub nenapravitelných optimistů

Kromě hlubokého příběhu i citlivě zakomponovaná poselství

Marcela Kropacova 20. 10. 2016 5

Knihu Klub nenapravitelných optimistů označil Jean-Michel Guenassia za svůj životní román, fiktivní román se skutečnými příběhy. Na 567 stránkách se v něm odvíjí 5 let dospívání jednoho pařížského kluka. Michel Marini je ve svých 12 letech překvapivě vyspělý. Rád čte (hlavně ruské autory), potýká se s běžnými starostmi puberťáků, jako jsou špatné známky z matematiky a vůbec s nezájmem o školu. Vedle toho se svým kamarádem poslouchá rock 'n' rollové desky a účastní se turnajů ve stolním fotbálku. Poměrně zvláštní přátelství ho pojí i k přítelkyni jeho bratra. To ale není všechno. Příběh se odehrává na pozadí zvratů jak v Michelově rodině, tak ve francouzské politice - Alžírská válka a repatriace Francouzů z Alžírska, rozdělení světa a francouzsko-ruské vztahy, stejně jako prohlubující se problémy mezi Michelovým spíše proletářským otcem a buržoazní rodinou jeho matky tvoří hlubší pozadí románu. Michel se stále více uchyluje ke svým novým přátelům z šachového Klubu nenapravitelných optimistů, složeného z imigrantů, zejména z východního bloku. Ti mu vyprávějí své životní příběhy, důvody a okolnosti svého útěku. Není to nijak prvoplánové, z východu na západ se neutíkalo jen kvůli odporu k režimu. Život na západě byl pak ale skoro vždy stejný, původně uznávaní a vysoce postavení muži v Paříži živoří, pracují většinou „načerno“, jsou smíření s tím, že své rodiny už neuvidí. Humor je však neopouští. V románu se na několika místech objevují anekdoty, které si tak rádi vyprávějí: „Když jel Chruščov do New Yorku na zasedání Spojených národů, vyzval Kennedyho, že budou závodit na kole. I když Kennedyho bolela záda, přijel do cíle zdaleka první. Pravda pak měla na první straně titulek: Sovětský triumf v New Yorku: Chruščov druhý, Kennedy předposlední!“ Michel je neustále vystavován dilematům, kdy si stejně jako na šachovnici musí vybrat – černá nebo bílá? Matka nebo otec? Svobodné nebo kolonizované Alžírsko? Franck nebo Cécile? A nakonec Igor nebo Saša?

Klub nenapravitelných optimistů

GUENASSIA Jean-Michel

Optimismus je... zdravý duch páchne... ať žije Ferda Mravenec!

Nechvíl Karel 7. 3. 2013 4

Devadesát procent, čtyři a půl hvězdičky. Čas strávený četbou této knihy za to stojí. Tušil jsem, že je třeba vydržet 100 až 150 stránek, což se potvrdilo. Pak se kniha stává příjemným společníkem. Text krásně plyne a časem vyplavou na povrch paralelní linky, které když ucítím, tak si říkám, to je dobré. Je to prostě hezké. Autor asi neměl rád svojí matku, zdá se. Za námět ke čtení teto knihy děkuji jistému slávistickému staškovi z deníku LN. Starý šedivý (ochablý?) vložený do úst Heleně Vondráčkové, píšící nekrology. Mám pocit, že se v tom deníku u ní střídají.