Akce Kámen

JANDEČKOVÁ Václava, KOCIÁN Milan

Detail knihy Akce Kámen

Akce Kámen ve Všerubech

Jan Bradáč 7. 8. 2023 4

Kniha je velmi zajímavá hlavně svých historickým obsahem - připomenutí velice obratné akce StB, kdy naši emigranti neměli vůbec tušení, že upadli do pasti a žili v domnění, že měli prostě smůlu, i když to tak dobře začalo. StB jim vděčilo za spoustu informací o dalších nespokojených osobách v ČSSR, které se pak ocitli pod bedlivým okem StB. Zajímavé jsou na konci knihy medailonky některých důležitých zúčastněných osob. V ději příběhu není snad úplně jednoduché se občas neztratit, ale při druhém čtení už to do sebe zapadá lépe. Ilustrace mohly být možná v některých pasážích barevnější, celé je to takové spíše tmavší, možná to tak ale více evokuje tehdejší nelehkou dobu po únorových událostech roku 1948. Stojí pak za to se na dotyčná místa vypravit. Ve Všerubech žijí lidé, kteří si tyto události pamatují. Po obci Myslív nezbylo nic než zbytek věžové trafostanice 22/0,4kV s info tabulkou Myslív-Schneiderhof. Ve Kdyni lze pak na budově bývalého hotelu Modrá hvězda nalézt pamětní tabuli se vzpomínkou na nešťastné oběti akce "Kámen".

Ta z katovny

ŠTELOVÁ Diana

Detail knihy Ta z katovny

Ta z katovny - recenze

Magda Černá 3. 7. 2023

Debutový román literární redaktorky a teď už i spisovatelky Diany Štelové mě oslovil hned svou anotací - a po přečtení musím říct, že jsem dostala přesně to, co jsem očekávala, a ještě i něco navíc! V tomto psychologickém románu s prvky gotického hororu a se správnou porcí jemně mrazivé duchařiny sledujeme dvě dějové a časové linky - přítomnost s Lucií, mladou ženou, která si v sobě nese několik traumat z dětství i z nevydařených vztahů s muži v dospělosti, a minulost s hraběnkou Celestýnou, která před mnoha lety obývala sídlo nedaleko od Luciina nového bydliště, a s Lucií naváže duchovní pouto s nadějí, že její duše konečně najde klid...

Knížka se neuvěřitelně dobře četla, a kdyby nade mnou jeden den nezvítězila únava, snad bych ji i zvládla na jeden zátah. Takhle jsem ale aspoň mohla vyzkoušet, jak poznám dobrou knihu - neustále přemýšlím o ní a o osudech postav i ve chvílích, kdy zrovna nečtu. Někdo by mohl namítnout, že dva propojené osudy v různých dobách nejsou příliš originální, ale mě třeba tento motiv hodně baví! Díky vytříbenému a poetickému jazyku autorky na mě dýchala ponurá a temná atmosféra i při čtení na letním slunci. V díle rovněž najdeme skvěle vykreslenou psychologii postav - ať už u týrané Celestýny, nebo u úzkostné Lucie, kterou sužuje i mně dobře známý "overthinking". Byť příběhem prostupovala i romantika v Luciině vztahu s Petrem, líbilo se mi, že se autorka nepřiklonila ke zbytečně přeslazenému konci a naopak Lucii dala naději, že z událostí vyjde jako silná a nezávislá žena. A v neposlední řadě musím ocenit i krásné zpracování knihy, kdy se pod přebalem s Lucií skrývají knižní desky s Celestýnou, a pasáže z pohledu obou žen jsou taktéž typograficky odlišeny.

Doporučuji všem, kteří si rádi přečtou lehčí horor s vynikající atmosférou a silným příběhem!

Poselství dětí nového věku - Fascinující příběhy o věcech mezi nebem a zemí

ŠTRAUSOVÁ Jana

Detail knihy Poselství dětí nového věku - Fascinující příběhy o věcech mezi nebem a zemí

Recenze

Renata Petrickova 10. 2. 2023 5

Do hloubi duše malých dětí. Potěší nejen rodiče odlišných dětí, ale i rodiče běžných dětí, protože vzpomínky na minulé životy můžeme mít všichni. Někteří rodiče se mohou rozpomenout i na své vlastní dětské zážitky.
Autorka se věnuje více terapiím a práci s dětmi i rodiči a často ukazuje souvislosti, které by nás ani nenapadly a kdy příčiny problémů v rodinách najdeme v dětské duši, která si pamatuje víc...

Staň se tou pravou

SHELEANA Aiyana

Detail knihy Staň se tou pravou

Perfekt

Renata Petrickova 3. 2. 2023 5

Skvěle zpracované téma.
- autorka podává téma zneužívání, týrání a šrámů na duši velmi citlivě, tak, jak si to i sama prožila, už jen toto vyplakání slz nad stránkami je velmi léčivé
- nabízí program, jak toto vše v sobě uctít, odpustit si to, že jsme to museli zažít, a začít tvořit nové vztahové vzorce, ale také vzorce vůči sobě samým

Perfektní terapie. Nádherné a velmi cenné nahlédnutí do jejího programu, který se právě těmito zasunutými traumaty zabývá.

Orlické hory známé i neznámé

DAVID Petr

Detail knihy Orlické hory známé i neznámé

Orlické hory jsou nenáročné, ale pěkné pohoří

Jan Bartoš 21. 6. 2022 4

Osvědčení autoři mají nevysychající zásoby materiálu pro pěkné knížky z naší krásné vlasti. Tentokrát zamířili do Orlických hor, kde je celá řada známých i méně známých turisticky atraktivních míst, nádherné přírody, množství zajímavých chaloupek, ale i církevních objektů jako kostel v Neratově či starodávný v Slavoňově. Jako malý pamatuji cesty s rodiči na chatu na Čiháku, kde jsem se učil lyžovat, či nedalekou Zemskou bránu nebo přehradu Pastviny. Nedokončené opevnění betonovými bunkry je na více místech, kolos zvaný Hanička, ale i další zvou návštěvníky. I podhůří Orlických hor má mnoho lákadel, asi nejvíc Nové Město nad Metují, ale i Dobruška, Rychnov nad Kněžnou, Žamberk, Letohrad a další stojí za návštěvu.
Kniha je rozdělena do několika oblastí podle center, přináší takřka úplný soupis jejich historie, pamětihodností, ale i slavných rodáků. Mnoho výletů vede krásnou přírodou, objevuje krásy menších vesnic. A nechybí ani rozmanité historky a legendy, o kterých ne vždy víme. To vše doplněno pknými fotografiemi a určitými vzpomínkami obou téměř nestárnoucích autorů.

Kniha navazuje na několik předchozích dílů a tak trochu postupuje směrem k východu, ale to nemusí mnoho znamenat, kdoví o čem bude další svazek. V každém případě se na další dílka obou autorů a jejich rodin budu těšit.

Zmizelá Šumava – S Emilem pěšky

FISCHER Jan, KINTZL Emil

Detail knihy Zmizelá Šumava – S Emilem pěšky

Pěkné loučení se šumavským velikánem

Jan Bartoš 9. 6. 2022 5

Pan Emil Kintzl, jeden z největších znalců Šumavy, nás bohužel v březnu opustil. Poměrně útlou knížku se 7 pěšími výlety zejména v okolí Kašperských Hor beru jako vydařené rozloučení s touto osobností. Knížka je plná pěkných fotografií nádherné šumavské krajiny, ale i pana Emila Kintzla. Výlety jsou poměrně lehké a krátké, ukazují některá neznámá nebo málo známá místa a občas odkazují na pasáže skvělé trilogie Zmizelá Šumava. Popis tras je poměrně podrobný, mapy jsou přehledné a v textu je mnoho zajímavého a podnětného.
Hodně mě mrzí, že jsem se s panem Emilem Kintzlem nikdy nesetkal, ale věřím, že jeho odkaz bude naplněn. Pevně věřím v otevření průchodu Luzenským údolím a opětovné vyznačení turistické trasy k přechodu Modrý sloup.

Fotografická škola Bryana Petersona

PETERSON Bryan

Detail knihy Fotografická škola Bryana Petersona

Jena z nejlepších knih Bryana Petersona

Jitka Jarošová 12. 12. 2021 5

Knížkou Fotografická škola Bryana Petersona jsem nadšená. Četla jsem několik jeho knih, ale tahle je nejlepší. Opravdu je to škola, ukázky fotografií, které potřebují jen pozměnit stanoviště, získat jiný pohled a naproti tomu, ukázky fotografií, které byly jen jinak vyfotografovány, fotograf třeba vzal objekt ze strany, fotil vleže a jiné. Opravdu je to přínosná knížka, která by neměla chybět nikomu kdo chce opravdu fotit a ne jen mačkat spoušť.

Být kvakerem - průvodce pro začátečníky

DURHAM Geoffrey

Detail knihy Být kvakerem - průvodce pro začátečníky

Být kvakerem je kniha dobrá.

Jiří 9. 12. 2021 5

Kniha být kvakerem zevrubně představuje Náboženskou společnost Přátel - kvakery. Zvolená forma je velmi autentická, autor Geoffrey Durham vlastně vypráví svůj
vlastní příběh setkání s tímto nadmíru zajímavým společenstvím. I když kvakerství je víra, oslovuje a zároveň nikterak nevylučuje věřící s kořeny křesťanskými,
budhistickými, židovskými i jinými, čímž je jistě velmi pozoruhodná, ale zdaleka ne jen tím. Kniha může zaujmout všechny hledače "vnitřního světla" formou sdíleného ticha i hlubokým prožitkem v duchovní komunitě, což jak jsem přesvědčen hledá dnes mnoho věřících napříč církvemi. V knize se také dočtete, že kvakeři věří v "to od Boha v každém člověku", a spoustu dalších, pro nás většinou neznámých a pozoruhodných věcí...A po dočtení knihy si možná s údivem řeknete - jak je možné, že je u nás povědomí o těchto lidech tak nízké a funguje jen jedno jediné kvakerské shromáždění...

Jižní stezka Českem od východu k západu

HOCEK Jan

Detail knihy Jižní stezka Českem od východu k západu

Putování při východní a jižní hranici po Česku

Jan Bartoš 11. 6. 2021 5

Zkušený cestovatel Jan Hocek doplnil svou knihu Severní stezka i o Jižní stezku a vytvořil tak (až na slezský úsek) celkem souvislé překonávání českých hranic. Tato kniha začíná v nejvýchodnějším bodě Česka a v 44 denních etapách doputuje až k bodu nejzápadnějšímu. Základní porce obnáší 1052 km, její absolvování se předpokládá pěšky, ale nemalý kus lze zvládnout na kole a také na lyžích. Kniha je plná map a grafů, ale kromě solidního popisu jednotlivých etap (s cílovými místy, kde lze přespat) na čtenáře dýchnou fotografie nádherných míst naší republiky, které vybízejí k návštěvě míst.
Čtenář může projít celou trasu "prstem na mapě", ale mnohem lépe si vybrat určitou část, pohoří nebo i nížinu a tam absolvovat několikadenní pouť a blíže to tam poznat.
Kniha není jen typický průvodce, ale přináší i určité poznámky "z deníku", některé historické poznatky, hlavně však zeměpisné. Pokud je v blízksti trasy zajímavé místo, je na něj upozorněno. Někde jsou i alternativy, ale jen v dílčích částech.
Nemálo míst jsem navštívil a určité části i podle popisu absolvoval, přesto mi tphp snad ještě víc k návštěvě zbývá. Knihou se nejspíš budu inspirovat, i když je potřeba získat podrobnější informace a detailnější mapy.
Knihu chválím, ještě bude vydána Stezka středozemím, kdy se půjde z nejsevernějšího bodu k nejjižnějšímu a bude to taky zajímavé.
V posledních letech bylo vydáno větší množství cestovatelských a turistických knih mnohdy typu průvodců - přesto nejspíš není trh přesycen a o cestování po naší krásné zemi je větší a větší zájem. Naprosto oprávněně - z mnoha míst se pak návětšvníkovi nesmazatelně vryjí do paměti neopakovatelné zážitky.

Zuzanin dech

KATALPA Jakuba

Detail knihy Zuzanin dech

Silný příběh

Linda Dobřická 30. 4. 2021 5

Dalo by se říct, že Zuzanin dech sleduje rodinu Libeskindových od jejich vzestupu k pomalému pádu. Hlavní hrdinka, která prožila dětství a dospívání jako princezna u movitých rodičů a končí v koncentračním táboře jako pokusný králík krutého doktora. Celou knihu sledujeme její přátelství s dvěma chlapci, které později nevyhnutelně přerůstá v lásku a ona si musí vybrat. Zvolí správně?

Doporučila bych milovníkům knihy Hana od Aleny Mornštajnové. Zuzanin dech mě však vtáhl mnohem více. Nelze jinak než dát 5 hvězd.

Ve Freudových stopách

RITTEROVÁ Zuzana

Detail knihy Ve Freudových stopách

Vřele doporučuji

Juraj Martoník 5. 4. 2021 5

Držím v ruce již 3. knížku doktorky Z. Ritterové, která dle mého názoru velmi úspěšně popularizuje psychoanalýzu pro všechny, kteří se zajímají o vlastní “já” a snaží se proniknout do světa vlastního vědomí, snů, svého superega, nebo se snaží pochopit podstatu chování lidí z vlastního okolí. Musím říci, že jde o odvážný počin, neboť autorka na základě obnažení vlastního já, vlastních prožitků odhaluje a zpřístupňuje obor, který mnozí z nás považují za zahalený tajemstvím a nepřístupný širším vrstvám. Zjistil jsem, že Freuda se není třeba bát a že tabu vlastního vědomí a fantazie každého z nás je zcela vysvětlitelné a korektní.

Osvětim

REES Laurence

Detail knihy Osvětim

Osvětim - recenze

Martin Kutálek 26. 3. 2021 5

Moc zajímavá kniha o Osvětimi, velmi poučná, měla by být povinnou četbou. Autor navíc provádí exkurzi po jiných koncentračních táborech, a knihu prokládá prokládá svědectvím. Zasazuje Osvětim do kontextu. Popisuje její vývoj až po zánik. Je to nejkomplexnější kniha, jakou jsem zatím o Osvětimi četl. Co mě však chybí, podle mě to asi nebylo v silách autora, přesný mechanismus tábora, přesný mechanismus vyhlazování, počet transportů do Osvětimi (pokud je to vůbec zjistitelné), popis Sonderkomanda. Tyto "nedostatky" se však dají dohledat v jiných knihách např. paměti Filipa Müllera, nebo knize Svědkové továrny na smrt. Proto až po přečtení všech těchto knih lze pochopit vražednou mašinerii jménem Osvětim. Jak jsem již uvedl, na druhé straně asi není v silách jedné knihy tento kompletní popis. Např. chybí mě tam likvidace tzv. "Rodinného tábora", osud nacistů po roce 1945, na druhé straně se věnuje popisu samotného tábora po roce 1945. Knihu doporučuji, zapadne do kontextu doby v letech 1933 - 1945 a čtenář si udělá ucelený obraz o největší genocidě všech dob. Mě jako učiteli dějepisu tato kniha velmi pomohla.

Vědomí a realita

DRTINOVÁ Daniela, HORÁČEK Jiří

Detail knihy Vědomí a realita

Fascinující a podnětná kombinace světonázoru a vědy

Martin Holub 18. 3. 2021 5

Nejlepší knížka o tom, jak funguje naše vnímání světa a čím je ovlivněno, kterou jsem četl od Saganových "Draků z ráje".

Horáček má obdivuhodný přehled o řadě oborů - filosofii, logice, fyzice, matematice, nemluvě samozřejmě o různých vědních oborech, týkajících se lidské psychiky i jejího hmotného podkladu - což mu umožňuje syntetizovat znalosti do dobře podložených závěrů o tom, jak by naše vědomí mohlo fungovat a co způsobuje, že se nám svět jeví určitým způsobem.

Je mi sympatické, že přestože se Horáček nebojí transcendence, nesklouzává zároveň nikdy k blábolivé spiritualitě bez opory v ověřitelných poznatcích. Podobně jako výše zmíněný Sagan ve mně probudil pocit, že svět a život jsou zázračné právě proto, co (a jak moc) už o nich umíme doložitelně zjistit a dokázat.

Stromy znamenají svět

POWERS Richard

Detail knihy Stromy znamenají svět

Nádhera

Věra Ševčíková 16. 3. 2021 5

Kniha se mi líbí moc. Ještě ji nemám dočtenou ale zatím mně velmi, velmi zaujala. Jako červená nit se celou knihou vine zásadní myšlenka o lidstvu a jeho nepatřičných krocích při drancování naší planety. Co vůbec dává lidem právo zužitkovávat v tak hojné a stupňující se míře, v tak relativně krátké době, všechny ty dary přírody, které jsou tady miliardy let? Jen pro hromadění majetku a věcí, které se stávají čím dál rychleji nepotřebné. Pro chamtivost, krátkozrakost s nedozírnými a nevratnými následky.
Tato kniha by měla být povinnou četbou pro každého...

Kletba rodu Cajthamlů

VELINSKÝ Jaroslav

Detail knihy Kletba rodu Cajthamlů

knihy Jaroslava Velinského

Nataša Kinská 16. 3. 2021 5

Detektivky s Otou Finkem jsou skvělé. Jaroslav Velinský píše skvěle. Je jen málo detektivek, u kterých se i zasmějete. Jeho text je napínavý a přitom vtipný. A to, jak popisuje ženy, čeho si všímá a jak to dokáže napsat.
Je jen velká škoda, že nevyšly všechny. Ráda bych si přečetla i knihy z doby, kdy byl Ota Fink soustružníkem a připomněla si, jak se vlastně na kriminálku dostal. Myslím, že je nás takových víc.

Pohledy soběslavské - díl třetí

LINTNER Petr

Detail knihy Pohledy soběslavské - díl třetí

Recenze

Pavel Fanta 15. 3. 2021 5

Perfektně zpracované dílo, děkuji autorovi za všechny 3 díly. Pevně věřím, že jeho úsilí při zpracování ocení i další generace...

Klenoty klasické evropské kuchyně

VANĚK Roman

Detail knihy Klenoty klasické evropské kuchyně

Úžasné kuchařky

Michaela V. 10. 3. 2021 5

Tato kniha, jakož i ostatní kuchařky z Prakulu jsou tím nejlepším co může tento obor poskytnou. Velmi edukativně napsaná kuchařka, špičkově přehledná i pro naprosté začátečníky. Nic lepšího na trhu není než kuchařky od Prakulu. Dokonalá a základní Bible je Velká kuchařka Čech a Moravy. Má přes 600 stran. Nic není bez fotografie. Jsou tam naprosté základy všeho. I v této knize je to stejné. Není tak obrovská, ale je také dost velká. Hodně tvrdé desky, silné stránky, dokonalé fotografie. Není co vytknout. Tyto knihy musí mít každá hospodyně, která chce pořádně vařit.

25 tajemství Prahy

ČERNÝ David

Detail knihy 25 tajemství Prahy

Úžasná kniha

Dana Odehnalová 9. 3. 2021 5

Kniha na mě působila naprosto originální, zákoutí Prahy prezentované velmi působivě. K některým kapitolám jsem se vracela a poučovala zbytek rodiny. Zakoupila jsem i druhý díl. Díky za takové knihy!

Jáchymovští démoni

VONDRUŠKA Vlastimil

Detail knihy Jáchymovští démoni

chycen Vondruškou

Pave 5. 3. 2021 5

V současné chvíli jsem Vondruškou pohlcen. Není problém přečíst i dvě jeho knížky za týden, jak je to čtivý. Dlouho jsem o tomto autorovi nevěděl a teď mu propadl. Ať už je to Oldřich z Chlumu nebo Jiří Adam, tak pro chlapa, který vyrostl na historických románech a má rád detektivky jako Sherlock nebo Hercule Poirot, je tahle česká variace příjemnou odpočinkovou záležitostí.

Kundaliní jóga jako cesta duše

SINGH Satya

Detail knihy Kundaliní jóga jako cesta duše

Recenze

Renata Petrickova 4. 3. 2021 5

Kniha mile překvapila tím, že je nejen plná praktických a použitelných informací, ale mile navnadila povídáním, které je jako sedět a poslouchat svého instruktora jógy v ašrámu. Sugestivní, silné, hluboké.

Český ráj známý i neznámý

DAVID Petr, SOUKUP Vladimír

Detail knihy Český ráj známý i neznámý