Dřevní houby v přírodě a kuchyni

SOCHA Radomír, VÍT Aleš

Detail knihy Dřevní houby v přírodě a kuchyni

Fascinující dřevní houby

Martin Valent 7. 7. 2014 5

První atlas hub jsem dostal jako desetiletý, tedy před 47 roky. Od té doby knihy o houbách urazily dlouhou cestu, což je vidět i na publikaci Dřevní houby v přírodě a kuchyni. Jsou v ní krásné fotografie a popisy hub kromě klasických informací o vzhledu, růstu a využití odrážejí také poslední výzkumy o jejich léčivých vlastnostech. Autoři navrhují u řady druhů možnosti samoléčby, najdeme zde i přehlednou tabulku různých neduhů a hub na ně působících. Uchvátilo mne dělení podle poživatelnosti a chutnosti jednotlivých druhů hub, provedené formou barevných okrajů stránek; nejchutnější druhy najdeme ve tmavozelené pasáži, s klesající kvalitou hub pak zelená bledne a přechází do žluté až červené u hub jedovatých. Pěkné jsou i kuchařské recepty, které nabádají praktické houbaře, potažmo kuchaře, aby se při vaření z hub nebáli experimentovat. Autoři se navíc důsledně (až na občasné použití vývaru z kostky) vyhýbají dochucování jídel vegetou, podravkou či podobnými obludnostmi, které se jinak zejména v internetových receptech různých „houbařů“ často vyskytují. Kniha je zajímavá jak pro praktické houbaře, tak pro širokou veřejnost, když může přispět k rozšíření všeobecného povědomí o tom, že ke konzumaci mohou být výtečné nejen „praváky“ nebo lišky. Její koupi mohu každému, kdo se jen trochu o houby zajímá, doporučit „všemi deseti“.