Toulání za šumavskými sklárnami

PECKA Josef

Detail knihy Toulání za šumavskými sklárnami

Další fenomén Šumavy - sklárny

Jan Bartoš 13. 11. 2019 5

Profesionální průvodce Josef Pecka se po svém úspěšném průvodci v trochu podobném duchu pustil do průvodce po Šumavských sklárnách, mnohdy již jen zbytcích. Kniha představuje nejprve sklářství jako řemeslo a dva nejvýznamnější sklářské rody - rod Abelů a Hafenbrädlů. Pak se věnuje devíti regionům, v každém encyklopedicky popisuje jednotlivé sklárny a hutě. Nechybí GPS souřadnice, německý název místa, popis historie lokality a hlavně odstavec Co nám zůstalo po sklárnách dodnes. Samozřejmostí jsou vydařené fotografie, i černobílé historické - na předělech kapitol i dvoustranné, závěrečný rejstřík a seznam literatury. Snad je zákresy lokalit v ručně malovaných mapách nejsou výrazné.
Kniha přímo inspiruje k návštěvám lokalit s důrazným varováním - nekopat na zbytcích, ale jen nasávat atmosféru místa! Osobně jsem mnoho lokalit navštívil, asi stejný počet mi zbývá. Jsem rád, že se pan Pecka tématu uchopil a obohatil šumavskou literaturu o vydařený titul. A kam se asi vydá příště?

Toulání Šumavou a Pošumavím s profesionálním průvodcem Josefem Peckou

PECKA Josef

Detail knihy Toulání Šumavou a Pošumavím s profesionálním průvodcem Josefem Peckou

Pěkný a netradiční průvodce mým milovaným krajem

Jan Bartoš 19. 10. 2018 5

O Šumavě bylo napsáno již mnoho knih a turistických průvodců. Tento patří k těm nejlepším. Přináší 67 tras včetně Pošumaví (to mě obzvlášť potěšilo), každá trasa je na 4 stránky. Kromě poměrně stručného popisu okruhu a jeho ručně namalované mapě přináší turistovi v QR kódu i soubor pro GPS. Dominantou knihy je však skoro encyklopedický popis zajímavých míst na každé trase, kde je i fotografie místa. Průvodce mírně zasahuje i do Bavorska, ale jako jeho největší přínos považuji to, že nevynechává snad žádné místo a obdivuhodně sestavuje trasy tak, že se prakticky nikde neobjeví žádné místo dvakrát. A pokud se něco do tras nevešlo, je to zmíněno na konci příslušné kapitoly. Trasy jsou pro pěší, ale i delší pro cyklisty, kteří by to měli zvládnout. Pan Pecka je profesionální průvodce, který má Šumavu a Pošumaví prochozenou křížem krážem, což bych někdy taky rád dokázal. Zatím se musím spokojit s tím, že mám na Šumavě stále ještě co navštívit, byť toho není mnoho. A pěkné babí léto, bohužel asi pro letošek definitivně končící, mi také krásné zážitky přidalo. Knihu doporučuji všem, kteří chtějí Šumavu a Pošumaví opravdu důkladně poznat. Tak dobře se obléknout a obout, vzít něco na cestu a hurá na krásná místa!

Tajemství šumavských vod II.

MAZNÝ Petr, NYKLES František, PECKA Josef, VOGELTANZ Jaroslav

Detail knihy Tajemství šumavských vod II.

Krásy Šumavy a vodstva

Jan Bartoš 19. 12. 2016 5

Druhý díl výpravné publikace o šumavských vodách se zaměřuje na dvě nejvýznamnější šumavské řeky - Vltavu po Novou Pec a Otavu k Sušici, na závěr je poměrně krátce Schwarzenberský kanál. Kniha se zaměřuje nejen na vlastní řeky, ale jejich přímé přítoky a zejména na místa na těchto řekách ležící. Množství vydařených barevných fotografií a výňatky z historických průvodců vhodně doplňují zdařilý základní text. Na škodu není ani trochu odlišné pojetí obou autorů, osobně se mi více líbí pojetí Otavy. Kniha se hodí jako reprezentativní vánoční dárek. Vydavatelství Starý most patří velký dík za provedení, dva díly šumavských vod tvoří se dvěma díly šumavských hor pěkný celek popisující nádhernou přírodu a doufám, že třeba šumavskou faunou nebo něčím dalším ještě čtenáře potěší.