Motivační rozhovory ve škole

KAPLAN Sebastian G., ROLLNICK Stephen, RUTSCHMAN Richard

Detail knihy Motivační rozhovory ve škole

Složitější na čtení, ale velmi dobře zaměřená

9. 5. 2018 5

Kniha Motivační rozhovory ve škole je podle mě „těžká váha“. Struktura, obsah, úroveň detailu je podle mě ok, ale velmi špatně se mi to četlo. Svoji roli podle mě sehrál fakt, že se jedná o překlad a některé konstrukce (např. afirmace a reflexe) v předložených dialozích mi přijdou velmi těžkopádné a tak nějak „nečeské“, ale pro ilustraci je to asi ok. Co je ovšem na této knize nejpřínosnější, je neustále opakování a tlak na to, aby učitel (trenér, kouč, rodič,…) pochopil podstatu komunikace, která není o nich, ale o tom, kdo je na druhém konci (tj. dítě, školák, student, závodník,...). Na toho se kniha zaměřuje a staví ho do centra zájmu. Kniha velmi silně reflektuje způsob koučování, který je založen na tom, že koučovaný si musí ke změně (resp. potřebě změny) dospět sám a sám si ji také musí naplánovat a hlavně provést. Kniha tomu říká řeč změny a krásně to vystihuje.
Další významný přínos spočívá v tom, že netrvá na tom, že změna se musí projevit hned při rozhovoru, ale připomíná, že rozhodnutí ke změně nebo vlastní změna potřebuje prostě jen uzrát. Někdy je vhodnější pouze vytvořit rozhovorem podmínky a upevnit vztah a dát koučovanému čas si vše vstřebat a odpracovat si to „samostatnou domácí prací“, která může proběhnout mimo vlastní interakci s koučem. Pokud tedy chcete něco těžšího, kde musíte neustále přemýšlet, jak vést rozhovor, rozhodně sáhněte po této knize. Možná ani ne tak kvůli modelovým situacím, ale kvůli tomu, jak kniha neustále připomíná, o koho při komunikaci vlastně jde a koho staví do středu dění.