Motivační rozhovory ve škole
- Info:
- Portál, 2017 (1.) - brož., 184 str.
- EAN:
- 9788026212744
- ISBN:
- 978-80-262-1274-4
Recenze:
Praktický průvodce osvědčenou metodou motivačních rozhovorů. Kniha ukazuje, jak využívat každodenní interakci s žáky a studenty jako příležitost ke změně. Autoři popisují dovednosti a strategie v podobě krátkých konverzací o problémech s chováním, učením či ve vztazích se spolužáky včetně šikany a problémových žáků a studentů. Konkrétní příklady rozhovorů z praxe názorně ukazují, co v komunikaci s žáky (i jejich rodiči) říkat, a co ne, s cílem podpořit přímé řešení problémů a osobní rozvoj. Kniha obsahuje cvičení a otázky k zamyšlení.
Stephen Rollnick, Ph.D., je jihoafrický klinický psycholog s dlouholetou praxí při rozvíjení motivačních rozhovorů, jeden z jejich spolutvůrců (s W. Millerem). Studoval a dlouhodobě působí ve Velké Británii, nyní jako čestný profesor na University of Cardiff. (www.stephenrollnick.com). Sebastian G. Kaplan, Ph.D. je britský klinický psycholog. Působil jako speciální pedagog, v současné době se zaměřuje na práci s dospívajícími a jejich rodinami. Richard Rutschman, Ed.D., je americký programový manažer a lektor kurzů motivačních rozhovorů ve zdravotnictví, probačních službách, ve firemním prostředí.
Další knihy z kategorie Společenské vědy (4860)
Recenze produktu Motivační rozhovory ve škole
Četli jste tuto knihu? Napište k ní vlastní recenzi!
Napsat recenziSložitější na čtení, ale velmi dobře zaměřená
2018-05-09 9. 5. 2018
Kniha Motivační rozhovory ve škole je podle mě „těžká váha“. Struktura, obsah, úroveň detailu je podle mě ok, ale velmi špatně se mi to četlo. Svoji roli podle mě sehrál fakt, že se jedná o překlad a některé konstrukce (např. afirmace a reflexe) v předložených dialozích mi přijdou velmi těžkopádné a tak nějak „nečeské“, ale pro ilustraci je to asi ok. Co je ovšem na této knize nejpřínosnější, je neustále opakování a tlak na to, aby učitel (trenér, kouč, rodič,…) pochopil podstatu komunikace, která není o nich, ale o tom, kdo je na druhém konci (tj. dítě, školák, student, závodník,...). Na toho se kniha zaměřuje a staví ho do centra zájmu. Kniha velmi silně reflektuje způsob koučování, který je založen na tom, že koučovaný si musí ke změně (resp. potřebě změny) dospět sám a sám si ji také musí naplánovat a hlavně provést. Kniha tomu říká řeč změny a krásně to vystihuje.
Další významný přínos spočívá v tom, že netrvá na tom, že změna se musí projevit hned při rozhovoru, ale připomíná, že rozhodnutí ke změně nebo vlastní změna potřebuje prostě jen uzrát. Někdy je vhodnější pouze vytvořit rozhovorem podmínky a upevnit vztah a dát koučovanému čas si vše vstřebat a odpracovat si to „samostatnou domácí prací“, která může proběhnout mimo vlastní interakci s koučem. Pokud tedy chcete něco těžšího, kde musíte neustále přemýšlet, jak vést rozhovor, rozhodně sáhněte po této knize. Možná ani ne tak kvůli modelovým situacím, ale kvůli tomu, jak kniha neustále připomíná, o koho při komunikaci vlastně jde a koho staví do středu dění.