Fotografů, kteří svoji pozornost věnují Krkonoším, je mnoho. Jen málo je ale těch, kteří došli tak daleko, že z jejich krkonošské tvorby vznikla kniha. Pochopitelně nikoliv fotokniha vyrobená v jednom či pár kusech fotolaboratoří, ale publikace, která se objeví na pultech knihkupců. Letos v listopadu se k zavedeným jménům horské krajinářské fotografie, jakými jsou v Krkonoších Havel, Hník nebo Toman, připojil autor téměř o dvě generace mladší, Radek Drahný.
Pochází sice z města perníku a nejslavnějšího českého dostihu, patnáct let už ale žije a pracuje v Krkonoších, které za tu dobu stačil dobře poznat. Jistě i díky tomu, že je vždy zkoumal nejen prostým zrakem, ale také skrz hledáčky fotografických přístrojů. Vzhledem k jeho mládí – je ročník 1976 – za nějaké dvě tři desítky let bude jedním z nemnoha autorů, kteří o sobě budou moci říct, že fotografovali krajinu na diapozitivy anologovou středoformátovou profikamerou (v jeho případě Mamiyou RB 67). Prezentovaná knížka je ale už produktem éry digitální, ve které si Radek Drahný zvolil za nerozlučné společníky „pětkové“ canony. Knížka s jednoduchým názvem KRKONOŠE je bez podtitulu (pokud za něj nepovažujeme jméno autora, jak lze grafiku úvodních stran také interpretovat) a má obvyklé-neobvyklé uspořádání. Na řazení snímků do krajinářské publikace podle ročních období není nic zvláštního – tady je ale několikrát znásobeno. Autor totiž nabízí stovku svých barevných fotografií z let 2006–2016 v přísně chronologickém pořadí. První z oněch roků jsou zastoupeny řidčeji, v letech 2011–16, kdy se Radek Drahný fotografování věnoval intenzivně, však nacházíme ucelené řady snímků jaro-léto-podzim-zima (rok letošní se ještě nedal stihnout celý) několikrát po sobě. Jaké fotografie kniha přináší? Autor o tom píše v předmluvě: „Tuto knihu jsem od samého počátku připravoval jako knihu fotografií s příběhem. U každého snímku najdete osobní výpověď, co mě vedlo k vyfocení daného motivu, jaké byly okolnosti jeho vzniku, jaká fotografická pravidla jsem přitom respektoval nebo která jsem vědomě porušil. Bonusem navíc jsou údaje o datu pořízení, použité cloně, času, citlivosti a ohnisku objektivu. Čtenář si tak může udělat lepší představu o pohnutkách, které mne vedly ke zmáčknutí spouště, a kolega fotograf může kriticky zhodnotit technické parametry snímku nebo se jím snad může inspirovat při svých dalších cestách po horách.“ Motivy záběrů? Jsou to opravdu ty, které jsou pro Radka Drahného typické: hodně detailů, hodně vody ve všech skupenstvích; když už krajiny, tak spíš večerní či ranní. Příroda s nemnoha stopami přítomnosti člověka. Výběr obrázků do publikace si autor ztížil – ale knížku zatraktivnil – méně obvyklým protáhle šířkovým formátem stránek 210×295 mm, přičemž levé strany jsou využity pro texty, pravé jsou plně obrazové. Na čtyřech desítkách posledních stránek najdou úplné doprovodné texty také uživatelé angličtiny, němčiny a polštiny. Čistě graficky zpracovaná a velmi kvalitně vytištěná knížka je dostupná na prodejních místech Správy KRNAP a ve všech dobrých regionálních knihkupectvích.